Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

ANALISIS PENGGUNAAN BATERAI LEAD ACID TIPE 8D90 PADA KENDARAAN LISTRIK RODA TIGA

SAIFULLAH, SAIFULLAH (2016) ANALISIS PENGGUNAAN BATERAI LEAD ACID TIPE 8D90 PADA KENDARAAN LISTRIK RODA TIGA. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
Analisis Penggunaan Baterai Lead Acid Type 8D90 Pada Kendaraan Listrik Roda Tiga (Full).pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (3MB)

Abstract

The need for vehicle based electric or electric vehicle that is capable of replacing the full role of fossil-fueled vehicles as a means of transport, demanding the creation of electric vehicles with the use of minimum energy but still has a high reliability in terms of battery power, energy efficiency, speed, power, and torque. The battery is a device that can convert the chemical energy contained in the active material into electrical energy. The battery is a very important part in electric vehicles in terms of storing electrical energy to be used as a motor drive power and control. The use of a battery in an electric vehicle is already widely used, it is necessary for proper battery usage analysis and correctly so as to achieve the maximum in terms of conditions of use. Analysis of the use of batteries on a threewheeled electric vehicle includes a battery charging and discharging the battery. Charging the battery for 18 hours to produce a maximum voltage of the battery. Maximum battery voltage is 51.5 volts. The battery can be used in electric tricycle vehicle for 3 hours with continuous use with a mileage of up to 20 Km. With different loads, especially the load or weight of the passengers, mileage and speed of electric vehicles may be different. 1 passenger load, distance traveled 16.8 Km, with average speed - about 10 km / hour. With passenger load 2, which can be reached within a three-wheeled electric vehicle 15.5 km / hour, with average speed - average 8 Km / Hr. Passenger load 3, the distance of 14.7 km / hour, and average speed - average 6 Km / Hr. At a distance of 14.7 km, the rest of the battery voltage to the load 1 is 48.5 V, with a load of 2 residual battery voltage is 48.2 V, and the rest of the battery voltage to the load 3 is 47.8 V. With a speed of 6 km / hour with 3 load obtained leftovers voltage of 50.1 V, 49.7 V, and 49.4 V. on the capacity of the battery voltage is 50% of the maximum voltage obtained residual voltage of the battery after the test of 48.8 V, 48.3 V, and 47.8 V with a load of 1, 2, and 3 passengers.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorAlimuddin, Alimuddin197204172008121004
UNSPECIFIEDSuhendar, Suhendar197505102008121005
Thesis advisorUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Additional Information: Kebutuhan akan kendaraan berbasis elektrik atau kendaraan listrik yang mampu menggantikan secara penuh peran kendaraan berbahan bakar fosil sebagai alat transportasi, menuntut terciptanya kendaraan listrik dengan penggunaan energi minimum namun tetap memiliki kehandalan tinggi dalam hal kekuatan baterai, efisiensi energi, kecepatan, daya, dan torsi. Baterai adalah sebuah peralatan yang dapat mengubah energi kimia yang terkandung dalam material aktif menjadi energi listrik. Baterai merupakan bagian yang sangat penting pada kendaraan listrik dalam hal menyimpan energi listrik untuk dapat digunakan sebagai daya penggerak motor dan kontrolnya. Penggunaan baterai pada kendaraan listrik sudah banyak digunakan, untuk itu diperlukan analisis penggunaan aki yang tepat dan benar sehingga mencapai kondisi maksimal dalam hal penggunaannya. Analisa penggunaan baterai pada kendaraan listrik roda tiga meliputi pengecasan baterai dan pengosongan baterai. Pengecasan baterai selama 18 jam hingga menghasilkan tegangan maksimal pada baterai. Tegangan maksimal baterai 51.5 Volt. Baterai mampu digunakan pada kendaaan listrik roda tiga selama 3 jam dengan penggunaan secara terus menerus dengan jarak tempuh mencapai 20 Km. Dengan beban yang berbeda, terutama beban atau bobot penumpang, jarak tempuh serta kecepatan kendaraan listrik dapat berbeda. Beban penumpang 1 orang, jarak yang ditempuh 16.8 Km, dengan kecepatan rata – rata 10 Km/Jam. Dengan beban penumpang 2 orang, jarak yang dapat ditempuh kendaraan listrik roda tiga 15.5 Km/Jam, dengan kecepatan rata – rata 8 Km/Jam. Beban penumpang 3 orang, jarak yang ditempuh 14.7 Km/Jam, dan kecepatan rata – rata 6 Km/Jam. Pada jarak 14.7 Km, sisa tegangan baterai dengan beban 1 orang yaitu 48.5 V, dengan beban 2 orang sisa tegangan baterai yaitu 48.2 V, dan sisa tegangan baterai dengan beban 3 orang yaitu 47.8 V. Dengan kecepatan 6 Km/Jam dengan 3 beban didapat sisa tegangan 50.1 V, 49.7 V, dan 49.4 V. Pada kapasitas tegangan baterai 50% dari tegangan maksimal didapat sisa tegangan baterai setelah pengujian sebesar 48.8 V, 48.3 V, dan 47.8 V dengan beban 1, 2, dan 3 orang penumpang.
Uncontrolled Keywords: battery, charging, battery discharge Baterai, pengecasan, pengosongan baterai
Subjects: T Technology > TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering
Divisions: 03-Fakultas Teknik
03-Fakultas Teknik > 20201-Jurusan Teknik Elektro
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 11 Apr 2022 08:33
Last Modified: 11 Apr 2022 08:33
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/11867

Actions (login required)

View Item View Item