Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

ANALISIS KECELAKAAN LALU LINTAS JALAN TOL (STUDI KASUS RUAS JALAN TOL JAKARTA-TANGERANG KM 0 – KM 26)

NUR ALIFAH, ROHMATIKA SITI (2016) ANALISIS KECELAKAAN LALU LINTAS JALAN TOL (STUDI KASUS RUAS JALAN TOL JAKARTA-TANGERANG KM 0 – KM 26). S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
ANALISIS KECELAKAAN LALU LINTAS DI JALAN TOL JAKARTA TANGERANG KM. 0-26.PDF - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (6MB)

Abstract

Jakarta – Tangerang toll road is one of the most important toll road in Indonesia because it is a cross trip between Java and Sumatra Island. There are many accidents happened in Jakarta – Tangerang toll road, for example there are 25 accidents happened during (2013- 2015) in segment A at 26th KM. This research aims to investigate the factors cause the accidents, to determine the blackspot and the characteristics of accidents that dominate, and the proposed treatment of traffic accidents in blackspot. Primary and secondary data has been used in this research. The primary data has been compiled from field survey, while secondary data is the traffic accident records during the last 3 years (2013-2015) from PT. Jasa Marga database. The method that has been used is Equivalent Accident Number (EAN) method and Upper Control Limit (UCL) method. The result of this research shows the factors cause accidents because human error, those blackspots in Jakarta – Tangerang toll roads are as follows Segment A (Jakarta – Tangerang) at 1 vii st , 7 Kilometer and Segment B (Tangerang – Jakarta) at 17 th , 8 th , 14 th , 15 th th , 18 , 18 th ,19 th th Kilometer. The characteristics of accidents in segment A and B there isn’t day and month that dominate, there is a type of collision is single vehicle accident, there is a vehicle type is sedan. The proposed treatment of traffic accidents in blackspots is geometric road like a fixes road texture and terms of traffic management like a adding of regulatory signs, road markings, guardrails, rumble strips and street lightings.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorBudiman, Arief197105272005011001
Thesis advisorBethary, Rindu Twidi1982120620100122001
Additional Information: Ruas jalan tol Jakarta – Tangerang merupakan jalur yang penting karena perlintasan antara pulau Jawa dan Sumatera. Pada ruas jalan ini sering terjadinya kecelakaan lalu lintas contohnya pada ruas A KM 26 terdapat 25 kali kecelakaan dari tahun (2013 – 2015). Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui faktor penyebab kecelakaan, titik rawan kecelakaan dan karakteristik kecelakaan yang mendominasi dan usulan penanganan kecelakaan di titik rawan kecelakaan. Data yang digunakan adalah data primer dan sekunder. Data primer dari hasil survey lapangan dan data sekunder dari data kecelakaan lalu lintas selama 3 tahun (2013 – 2015) dari PT. Jasa Marga. Metode yang digunakan ialah metode angka ekivalen kecelakaan (AEK) dan metode statistik kendali mutu (UCL). Hasil penelitian menunjukan faktor kecelakaan disebabkan oleh manusia, titik rawan kecelakaan (blackspot) di dapatkan pada ruas A (Jakarta – Tangerang) yaitu Kilometer 1, 7, 8, 14, 15, 18, 20 dan 25. Pada ruas B (Tangerang – Jakarta) yaitu Kilometer 17, 18, 19, 21 dan 22, karakteristik kecelakaan di ruas A dan B tidak terdapat hari dan bulan yang mendominasi, terdapat tipe tabrakan yaitu kecelakaan sendiri dan terdapat jenis kendaraan yaitu sedan. Usulan penanganan kecelakaan di titik blackspot dalam segi geometrik jalan seperti perbaikan tekstur jalan dan segi pengaturan lalu lintas seperti menambah rambu, marka, pagar keselamatan, pita kejut dan lampu penerangan.
Uncontrolled Keywords: Analysis of accident, Blackspot, EAN method, UCL method, Toll Jakarta – Tangerang. Analisa Kecelakaan, Metode AEK, Metode UCL, Tol Jakarta – Tangerang.
Subjects: T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General)
Divisions: 03-Fakultas Teknik
03-Fakultas Teknik > 22201-Jurusan Teknik Sipil
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 09 Apr 2022 22:11
Last Modified: 09 Apr 2022 22:11
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/11810

Actions (login required)

View Item View Item