Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

ANALISIS BEBAN KOGNITIF PADA KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS UNTUK SISWA SMP KELAS VIII PADA TOPIK LINGKARAN

MBAR SARI, RIKY A (2016) ANALISIS BEBAN KOGNITIF PADA KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS UNTUK SISWA SMP KELAS VIII PADA TOPIK LINGKARAN. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
ANALISIS BEBAN KOGNITIF PADA KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS UNTUK SISWA SMP KELAS VIII PADA TOPIK LINGKARAN.PDF - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (16MB)

Abstract

This study aims to determine the cognitive load of students in mathematical problem solving ability categories of high, medium, and low on the topic of the circle. This study used descriptive qualitative approach case study type. Subjects in this study consisted of two students with mathematical problem solving ability of high category, two students with mathematical problem solving ability medium category, and two students with mathematical problem solving ability lower category. The result showed that (1) Intrinsic cognitive load in students with mathematical problem solving ability categories of high, medium, and low is the prior knowledge possessed by students of different levels of difficulty resulted in the material being studied is also different; (2) Extraneous cognitive load in students with mathematical problem solving abilitiy categories of high, medium and low are relative equals caused by external factors that interfere with such class conditions rowdy, friends who disrupt and invites chatting outside material covered, and time used to take the test too fast; (3) Germane cognitive load in students with mathematical problem solving abilitiy categories of high, medium and low is the background knowledge and experience, individual character, motivation and students attitudes toward learning different result in information that can be stored in the memory of long-term as well as what extent students to complete the tests also different.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHendrayana, Aan197503232003121001
Thesis advisorAsih, Indhira196906292003122001
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui beban kognitif siswa pada kemampuan pemecahan masalah matematis kategori tinggi, sedang, dan rendah pada topik lingkaran. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif jenis studi kasus. Subjek dalam penelitian ini terdiri dari dua siswa dengan kemampuan pemecahan masalah matematis kategori tinggi, dua siswa dengan kemampuan pemecahan masalah matematis kategori sedang, dan dua siswa dengan kemampuan pemecahan masalah matematis kategori rendah. Berdasarkan hasil penelitian diperoleh bahwa (1) Beban kognitif intrinsik pada siswa dengan kemampuan pemecahan masalah matematis kategori tinggi, sedang, dan rendah adalah pengetahuan prasyarat yang dimiliki oleh siswa berbeda-beda mengakibatkan tingkat kesulitan materi yang dipelajari juga berbeda-beda; (2) Beban kognitif ekstrinsik pada siswa dengan kemampuan pemecahan masalah matematis kategori tinggi, sedang, dan rendah adalah relatif sama yang diakibatkan oleh faktor luar yang mengganggu seperti kondisi kelas yang gaduh, teman yang mengganggu dan mengajak mengobrol di luar materi yang dibahas, dan waktu yang digunakan untuk mengerjakan tes terlalu cepat; (3) Beban kognitif konstruktif pada siswa dengan kemampuan pemecahan masalah matematis kategori tinggi, sedang, dan rendah adalah latar belakang pengetahuan dan pengalaman, karakter individu, motivasi dan sikap siswa terhadap pelajaran berbeda-beda mengakibatkan informasi yang dapat disimpan pada memori jangka panjangnya serta sejauh mana siswa dapat menyelesaikan tes juga berbeda-beda.
Uncontrolled Keywords: Cognitive Load, Mathematical Problem Solving Ability, Circle Beban Kognitif, Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis, Lingkaran
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84202-Jurusan Pendidikan Matematika
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 09 Apr 2022 06:17
Last Modified: 09 Apr 2022 06:17
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/11783

Actions (login required)

View Item View Item