Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH METODE TUTOR SEBAYA TERHADAP KEMAMPUAN KOGNITIF DAN MOTIVASI BELAJAR SISWA PADA KONSEP PENCEMARAN LINGKUNGAN DI SMPN 1 KRAGILAN

Nurfarida, Ida (2014) PENGARUH METODE TUTOR SEBAYA TERHADAP KEMAMPUAN KOGNITIF DAN MOTIVASI BELAJAR SISWA PADA KONSEP PENCEMARAN LINGKUNGAN DI SMPN 1 KRAGILAN. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
PENGARUH METODE TUTOR SEBAYA TERHADAP KEMAMPUAN KOGNITIF DAN MOTIVASI BELAJAR SISWA PADA KONSEP PENCEMARAN LINGKUNGAN ~1.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (7MB)

Abstract

This study aimed to determine the effect of peer tutoring method on cognitive abilities and motivation of student learning. The method used was a quasiexperimental design with randomized control group only. This study was conducted at SMP Negeri 1 Kragilan the second semester seventh grade school year 2013/2014. The sampling technique used in this study is random sampling. Research data retrieval using cognitive ability tests and learning motivation questionnaire. The average value of the cognitive abilities of students in the experimental class at 72.67 with good criterion while the control class is 56.33 with a sufficient criterion. Average grades for motivation to learn in classroom experiments for 77.71 with a good criterion of 70.49 while the control class with sufficient criteria. Analysis of the results of hypothesis testing using t-test at significance level α = 0.05 significance obtained 0.000 for cognitive abilities and motivation for 0000 to learn, it can be concluded the use of peer tutoring methods affect the cognitive abilities and motivation of students to the concept of environmental pollution at SMPN1 Kragilan.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSyachruroji, Ahmad197908162005011006
Thesis advisorSuratmi, Suratmi198212032009122002
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh metode tutor sebaya terhadap kemampuan kognitif dan motivasi belajar siswa. Metode yang digunakan adalah kuasi eksperimen dengan desain Randomized control group only. Penelitian ini dilaksanakan di SMP Negeri 1 Kragilan pada kelas VII semester II tahun pelajaran 2013/2014. Teknik pengambilan sampel yang digunakan dalam penelitian ini adalah Random Sampling. Pengambilan data penelitian menggunakan tes kemampuan kognitif dan angket motivasi belajar. Nilai ratarata kemampuan kognitif siswa pada kelas eksperimen sebesar 72,67 dengan kriteria baik sedangkan pada kelas kontrol sebesar 56,33 dengan kriteria cukup. Perolehan nilai rata-rata untuk motivasi belajar pada kelas eksperimen sebesar 77,71 dengan kriteria baik sedangkan kelas kontrol sebesar 70,49 dengan kriteria cukup. Hasil Analisis uji hipotesis menggunakan uji t pada taraf signifikasi α = 0,05 diperoleh signifikansi 0.000 untuk kemampuan kognitif dan sebesar 0.000 untuk motivasi belajar, maka dapat disimpulkan penggunaan metode tutor sebaya berpengaruh terhadap kemampuan kognitif dan motivasi belajar siswa pada konsep pencemaran lingkungan di SMPN 1 Kragilan.
Uncontrolled Keywords: metode tutor sebaya, motivasi belajar, kemampuan kognitif method of peer tutoring, learning motivation, cognitive abilities
Subjects: L Education > L Education (General)
Q Science > QH Natural history
Q Science > QH Natural history > QH301 Biology
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84205-Jurusan Pendidikan Biologi
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 05 Apr 2022 12:06
Last Modified: 05 Apr 2022 12:06
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/11638

Actions (login required)

View Item View Item