Asiah, Mina Rabiatul (2014) PENGEMBANGAN MODEL PEMBELAJARAN TIPE JIGSAW DAN EFIKASI DIRI PADA MATA PELAJARAN IPA (Penelitian di Kelas IV SDN KabupatenTangerang). Master thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.
Text
PENGEMBANGAN MODEL PEMBELAJARAN.pdf - Published Version Restricted to Registered users only Download (11MB) |
Abstract
Problem that become the background in this research is still low the quality of study especially at Natural Sciences study area in Elementary School, seen from result of study, still a lot of student which not yet comprehended items Iesson of natural sciences, so that affect lowering the result of student learning. The problem Formula of this research is to get data ( 1)How the study condition of IPA in SD at the time?,(2) how study model be able to improve leaning result at IPA subject in SDN Sub-Province of Tangerang?,(3)How the efektifness of study model which been developed increase the result of student learning?. Target of this research is to yield product in the form of jigsaw type model study in order to improving result student learning. To reach the the target ,this research use approach Research Development and. Marginally this research phase cover ( a) antecedent study namely identify profile study of natural sciences study which underway, ( b) result of identifying to be used as basis for develop jigsaw type model study which is tested until ready for use, and ( c) model which have been developed later;then tested widely in three elementary school. Result of data processing through SPSS seen that natural mean score increase especially start from pretest, postest 1, postest 2, and postest 3,. At difference test result between pretest with result of tes test-drive 1 obtained t= - 4.667. Pursuant to tables of df = 33, significant at ? 0,05 obtained by t tables of = 1,697. conclusion T count > t tables (- 4,667>1,697) so that Ho refused and Ha accepted. Examination here in after that is between postest score 1 with postest score 2 = - 3.289; pursuant to tables of df 33; t tables 1,697; significant value 0.002<? ( 0,05). Examination between postest score 2 with postest score 3= - 2.632 with tables of df 33; t table1,697 ; significant value 0.013<? ( 0,05) t-count > t tables and probability < 0,05, hence Ho refused and Ha accepted
Item Type: | Thesis (Master) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Masalah yang melatar belakangi dalam penelitian ini adalah masih rendahnya kualitas pembelajaran khususnya pada bidang studi Ilmu Pengetahuan Alam di Sekolah Dasar, dilihat dari hasil pembelajaran, masih banyak sekali siswa yang belum memahami materi pelajaran IPA, sehingga berdampak pada rendahnya hasil belajar siswa. Rumusan masalah pada penelitian adalah untuk mendapatkan data (1)Bagaimanakah kondisi pembelajaran IPA di SD pada saat ini?,(2) bagaimanakah model pembelajaran yang dapat meningkatkan hasil belajar pada bidang studi IPA di SDN Kabupaten Tangerang?,(3)Bagaimanakah efektifitas model pembelajaran yang dikembangkan untuk meningkatkan hasil belajar siswa? Tujuan penelitian ini untuk menghasilkan produk berupa pengembangan model pembelajaran tipe jigsaw untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Untuk mencapai tujuan tersebut penelitian ini menggunakan pendekatan Research and Development. Secara garis besar tahap penelitian ini meliputi (a) studi pendahuluan yakni mengidentifikasi profil pembelajaran IPA yang sedang berlangsung, (b) mengembangkan model pembelajaran tipe jigsaw yang diuji cobakan sampai siap pakai, dan (c) model yang sudah dikembangkan kemudian diuji cobakan secara luas. Hasil pengolahan data melalui SPSS terlihat bahwa skor rata-rata mengalami kenaikan terutama mulai dari pretest, postest 1, postest 2, dan postest 3,. Pada uji perbedaan antara hasil pretest dengan hasil tes uji coba 1 diperoleh t hitung = - 4.667. Berdasarkan tabel df = 33, signifikansi pada α 0,05 diperoleh t tabel = 1,697. Kesimpulan t hitung > t tabel (-4,667>1,697) sehingga Ho ditolak dan Ha diterima. Pengujian selanjutnya yaitu antara skor postest 1 dengan skor postest 2 = -3.289; berdasarkan tabel df 33; t tabel 1,697; nilai signifikansi 0.002<α (0,05). Pengujian antara skor postest 2 dengan skor postest 3= -2.632 dengan tabel df 33; t table1,697; nilai signifikansi 0.013<α (0,05) t-hitung > t tabel dan probabilitas < 0,05, maka Ho ditolak dan Ha diterima, | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Jigsaw type model study, self efication, result of learning. Model pembelajaran Tipe jigsaw, efikasi diri, hasil belajar | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) | |||||||||
Divisions: | 08-Pascasarjana 08-Pascasarjana > Magister Teknologi Pembelajaran |
|||||||||
Depositing User: | Perpustakaan Pusat | |||||||||
Date Deposited: | 03 Apr 2022 09:10 | |||||||||
Last Modified: | 03 Apr 2022 09:10 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/11503 |
Actions (login required)
View Item |