Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGEMBANGAN MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI DAN HASIL BELAJAR IPA KELAS III SDN KOTA SERANG

OMALAWATI, EUIS K (2015) PENGEMBANGAN MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI DAN HASIL BELAJAR IPA KELAS III SDN KOTA SERANG. Master thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
PENGEMBANGAN MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI DAN HASIL BELAJAR IP.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (7MB)

Abstract

The background of this research is a low motivation and outcomes in learning Science among students of Elementary schools. The fact was shown by lack of understanding on the subject and indicated by below the average of students’ learning outcomes. The objective of this research is to develop a learning model that is based on problems as one of the efforts to improve students’ motivation and learning outcomes. The method used was research and development. The research steps were (a) preliminary study, i.e., to identify profile of on-going science learning, (b) identify the results to develop a new problem-based learning model and test it to generate a final draft, and (c) experiment the final draft widely in 3 (three) elementary school students with different category of learning outcomes, i.e, good, moderate and low. The final problem-based learning model was then modified in experimental step for students of Class III with different types of characteristics and adapted to fulfill the need for teachers’ performance improvement. During each experiment, the learning model was corrected and revised especially in its design model, implementation and evaluation. In each revision, it was detected some deficiencies and weaknesses, either caused by the students or the teachers. The result of experiment revealed that problem-based learning model brought positive impact in improving learning outcomes and students’ motivation. It was analyzed by using statistical examination T-Test at ᾳ = 0.05 (95% significance), obtained significant differences of learning outcomes at each experiment. The summary of experiment found that problem-based learning model improved students’ motivation and outcomes in learning science and also improved teachers’ performance

Item Type: Thesis (Master)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHasani, Aceng196708201998021003
Thesis advisorAsmawati, Luluk197306072008122001
Additional Information: Latar belakang dalam penelitian ini adalah masih rendahnya hasil belajar dan rendahnya motivasi siswa terhadap pembelajaran IPA, di Sekolah Dasar, hal ini terlihat bahwa masih terdapat siswa yang kurang memahami materi pelajaran IPA, indikatornya siswa mendapatkan nilai dibawah rata-rata. Tujuan penelitian ini yaitu untuk menghasilkan produk berupa pengembangan model pembelajaran berbasis masalah sebagai salah satu upaya meningkatkan motivasi dan hasil belajar siswa. Penelitian ini menggunakan metode penelitian Research and Development. Tahap penelitian ini diantaranya (a) studi pendahuluan yakni mengidentifikasi profil pembelajaran IPA yang sedang berlangsung, (b) hasil identifikasi digunakan sebagai dasar untuk mengembangkan model pembelajaran berbasis masalah yang diuji cobakan sampai menghasilkan draf final, dan (c) model yang sudah dikembangkan kemudian diuji cobakan secara luas di tiga sekolah dasar yang memiliki kategori baik, sedang dan kurang. Model yang diuji-cobakan, dimodifikasi pada bagian implementasi model untuk siswa kelas III yang memiliki karakteristik yang berbeda, dan penyesuaian terhadap kebutuhan perbaikan kinerja guru. Pada setiap uji coba nampak ada perbaikan baik dari desain model, implementasi, maupun evaluasi. Pada saat melakukan revisi dalam setiap uji coba masih dirasakan adanya kekurangan atau kelemahan yang ditemukan baik yang disebabkan oleh siswa maupun guru. Hasil uji coba luas memperlihatkan bahwa model pembelajaran berbasis masalah membawa dampak yang positif terhadap peningkatan hasil belajar dan motivasi belajar siswa berdasarkan pengujian statistik melalui uji-t pada α = 0.05 (signifikansi 95%) diperoleh perbedaan yang signifikan dari hasil belajar pada setiap uji coba. Temuan ini menghasilkan kesimpulan bahwa model pembelajaran berbasis masalah mampu meningkatkan motivasi dan hasil belajar siswa pada bidang studi IPA, dan dapat meningkatkan kemampuan guru dalam pembelajaran IPA.
Uncontrolled Keywords: Problem-Based Learning Model, Science, Elementary schools Model Pembelajaran Berbasis Masalah, IPA, Sekolah Dasar
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
Divisions: 08-Pascasarjana
08-Pascasarjana > Magister Teknologi Pembelajaran
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 03 Apr 2022 09:05
Last Modified: 03 Apr 2022 09:05
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/11502

Actions (login required)

View Item View Item