Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN MOBILE LEARNING BERBASIS ANDROID MENGGUNAKAN E – CLIPSE PADA MATA KULIAH TEKNOLOGI INFORMASI DALAM PENDIDIKAN PASCASARJANA UNTIRTA

MUNAWAR, BADRI (2015) PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN MOBILE LEARNING BERBASIS ANDROID MENGGUNAKAN E – CLIPSE PADA MATA KULIAH TEKNOLOGI INFORMASI DALAM PENDIDIKAN PASCASARJANA UNTIRTA. Master thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (2MB)

Abstract

M -learning is an instructional model that refers to the use of handheld and mobile IT devices , such as PDAs , mobile phones , laptops and tablet PCs in teaching and learning . Mobile Learning this , can create variations of learning so as to avoid boredom for students . Benefits of Mobile learning is expected to motivate students to learn independently , creatively , effectively and efficiently . The experiment was conducted at the Graduate UNTIRTA , involving 33 third semester students TPM and TPM MP Non-Regular . Where 13 students of third semester TPM MP Non-Regular use of instructional media that textbooks and 20 students of the third semester TPM Non-Regular use of instructional media android based mobile learning , in the manufacture of this product using the software E - Clipse . The method used is to create a intractional media android based mobile learning . After testing of the product development of instructional media android based mobile learning there is a difference in student test scores on the material assignment of ICT in education . It was proven in field trials there perbeedaan score - average of the value of the test group using instructional media android based mobile learning and group use textbooks . Average score - average test group using textbooks is 77.15 and the average score - average test group using instructional media android based mobile learning is 85.95 . The results of trials using the t test also showed t_hitung = 15.502 with a significance level ( P - Value ) = 0.00. So it was decided starting H_ ( 0 ) or received H_ ( 1 ) . Since P - Value < α = 0.05 , it means that the value of the effectiveness of the use of mobile learning media with significantly different textbooks . So that mobile learning instructional media is effective when used as an enrichment of learning .

Item Type: Thesis (Master)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSyarif, Chusaery Rusdi19521212003121001
Thesis advisorSutopo, Hadi10315044501
Additional Information: M-learning adalah suatu model pembelajaran yang mengacu kepada penggunaan perangkat IT genggam dan bergerak, seperti PDA, telepon genggam, laptop dan tablet PC dalam pengajaran dan pembelajaran. Mobile Learning ini, dapat menciptakan variasi belajar sehingga tidak menimbulkan kebosanan terhadap mahasiswa. Manfaat Mobile learning ini diharapkan akan memotivasi mahasiswa untuk belajar mandiri, kreatif, efektif dan efisien. Penelitian dilaksanakan di Pascasarjana UNTIRTA, yang melibatkan 33 mahasiswa semester III TPm dan TPm MP Non Reguler. Di mana 13 mahasiswa dari semester III TPm MP Non Reguler menggunakan media pembelajaran yaitu buku teks dan 20 mahasiswa dari semester III TPm Non Reguler menggunakan media pembelajaran mobile learning berbasis android, dalam pembuatan produk ini menggunakan software E-Clipse. Metode penelitian yang digunakan adalah membuat sebuah media pembalajaran yaitu mobile learning berbasis android. Setelah dilakukan uji coba terhadap produk pengembangan media pembelajaran mobile learning berbasis android terdapat perbedaan skor test mahasiswa dalam penugasan materi pada pembelajaran TIK dalam pendidikan. Hal ini dibuktikan pada uji coba lapangan ada perbeedaan skor rata – rata dari nilai test kelompok yang menggunakan media pembelajaran mobile learning berbasis android dan kelompok yang menggunakan buku teks. Skor rata – rata test kelompok yang menggunakan buku teks adalah 77,15 dan skor rata – rata test kelompok yang menggunakan media pembelajaran mobile learning berbasis android adalah 85,95. Hasil uji coba menggunakan uji t juga menunjukan = 15,502 dengan tingkat signifikansi (P - Value) = 0,00. Sehingga diputuskan tolak atau terima . Karena P - Value < α = 0,05 maka dapat diartikan bahwa nilai efektifitas pengunaan media mobile learning dengan buku teks secara signifikan berbeda. Sehingga media pembelajaran mobile learning ini efektif apabila digunakan sebagai pengayaan dalam pembelajaran
Uncontrolled Keywords: Mobile Learning, E - Clips, Effectiveness Mobile Learning, E-Clipse, Efektifitas
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 08-Pascasarjana
08-Pascasarjana > Magister Teknologi Pembelajaran
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 03 Apr 2022 08:58
Last Modified: 03 Apr 2022 08:58
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/11501

Actions (login required)

View Item View Item