Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGEMBANGAN BAHAN AJAR KIMIA BERBASIS BLENDED LEARNING PADA SISWA KELAS XI SMKN 4 KOTA SERANG TAHUN PELAJARAN 2013/2014

Fauziah, Ratna (2014) PENGEMBANGAN BAHAN AJAR KIMIA BERBASIS BLENDED LEARNING PADA SISWA KELAS XI SMKN 4 KOTA SERANG TAHUN PELAJARAN 2013/2014. Master thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
PENGEMBANGAN BAHAN AJAR KIMIA BERBASIS BLENDED LEARNING PADA SISWA KELAS XI SMKN 4 KOTA SERANG.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (12MB)

Abstract

This study aims to design both produce teaching materials in the form of chemical-based blended learning modules which can give an illustration of the thermo chemical material. Subjects of this study were students of class XI and TI2 this study conducted at SMK 4 Serang City from May to June 2014. Methods used in this research is a research and development. Needs analysis involves two senior chemistry teachers and students as many as 30. The results showed that the chemistry teacher and all students support the design of blended learning modules based on chemical material thermo chemical Phase 2 involves the development of a senior chemistry teacher as expert chemical material and 2 lecturers as a media expert. The validity of the expert modules of the material showed high criterion validity of the instrument which is the range of values 147-153. The validity of the expert modules of the media around 60-100% for the resulting module design. There is a significant increase from the pretest with the average 37,83 and post test with the average 71,23 which is about 53.33%, demonstrating the effectiveness of the use of modules on student learning outcomes and student members responded positively to the activity-based blended learning. Thus, it can be concluded that the chemical modules produced can be accepted and used as teaching materials relevant to thermo chemical material

Item Type: Thesis (Master)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHidayat, Sholeh195805091984031003
Thesis advisorSulaeman, Fatah196810062001121002
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk merancang sekaligus menghasilkan bahan ajar berupa modul kimia berbasis blended learning yang dapat memberi ilustrasi mengenai materi termokimia. Subjek dari penelitian ini adalah siswa kelas XI TI2 dan penelitian ini dilaksanakan di SMKN 4 Kota Serang sejak Mei sampai Juni 2014. Metode yang digunakan dalam penelitian ini yaitu metode penelitian dan pengembangan. Analisis kebutuhan melibatkan 2 orang guru kimia senior dan siswa sebanyak 30 orang. Hasilnya menunjukkan bahwa para guru kimia dan seluruh siswa mendukung perancangan modul kimia berbasis blended learning pada materi termokimia Tahap pengembangan melibatkan 2 orang guru kimia senior sebagai ahli materi kimia dan 2 orang dosen sebagai ahli media. Validitas modul dari ahli materi menunjukkan kriteria validitas instrument yang tinggi yaitu rentang nilai 147-153. Validitas modul dari ahli media sekitar 60-100% untuk desain modul yang dihasilkan. Terdapat kenaikan yang signifikan dari hasil pretest dengan nilai rata-rata 37,83 dan post test dengan nilai rata-rata 71,23 yaitu sekitar 53,33%, hal ini menunjukkan keefektifan penggunaan modul terhadap hasil belajar peserta didik dan siswa member respon positif terhadap kegiatan pembelajaran berbasis blended leraning. Dengan demikian, dapat disimpulkan bahwa modul kimia yang dihasilkan dapat diterima dan digunakan sebagai bahan ajar yang relevan untuk materi termokimia.
Uncontrolled Keywords: Research and development, Chemistry Module, Based Learning Blended Learning emelitian pengembangan, Modul Kimia, Pembelajaran Berbasis Blended Learning
Subjects: L Education > L Education (General)
T Technology > T Technology (General)
Divisions: 08-Pascasarjana
08-Pascasarjana > Magister Teknologi Pembelajaran
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 03 Apr 2022 08:53
Last Modified: 03 Apr 2022 08:53
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/11500

Actions (login required)

View Item View Item