Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH PENDEKATAN SAINTIFIK DAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA KELAS VIII SMPN 1 KRAMATWATU KABUPATEN SERANG TAHUN PELAJARAN 2014/2015

Yustina, Liestyastuti (2015) PENGARUH PENDEKATAN SAINTIFIK DAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA KELAS VIII SMPN 1 KRAMATWATU KABUPATEN SERANG TAHUN PELAJARAN 2014/2015. Master thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
PENGARUH PENDEKATAN SAINTIFIK DAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA KEL.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (9MB)

Abstract

The purpose of this research were: (1) Differences learning outcomes of students learning mathematics using scientific approaches and teachercentered learning; (2) differences in mathematics learning outcomes of students who have the critical thinking skills of high and low critical thinking; (3) the interaction between learning using scientific approach and critical thinking skills; (4) differences in learning outcomes of students learning to use a scientific approach to high critical thinking skills and student-centered learning teacher with high critical thinking skills:( 5) differences in learning outcomes of students learning to use a scientific approach with low critical thinking skills and student-centered learning the teacher with the ability to think critically low. The population in this study amounted to 270 eighth grade students in the academic year 2014/2015 and the sample of 60 students drawn randomly. This research used experimental methods with design treatment by the level of 2x2. The results showed: (1) there are differences in learning outcomes of students learning mathematics using scientific approaches and teacher-centered learning is based on the value of F = 15,385 and F = 4.11; (2) there are differences in mathematics learning outcomes that have the ability to think critically high and low critical thinking based on the value of F table = 50,055 bigger than Ftablel of 4.11; (3) there is an interaction between learning using scientific approach and critical thinking skills based on the value of F greather= 11,874 instead of 4.11 Ftabel; (4) there is a mathematics student learning outcomes are learning to use a scientific approach to high critical thinking skills and teacher-centered learning with high critical thinking skills Fgreather= 30,697 and F greather =4,41; (5) there is no difference in student learning outcomes are learning to use a scientific approach with the ability to think critically low and teacher-centered learning with the ability to think critically low F greather iv .= 0,102 and F table = 4,41

Item Type: Thesis (Master)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHidayat, Sholeh1958050919841003
Thesis advisorNurmayulis, Nurmayulis196311182001122001
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui: (1) Perbedaan hasil belajar matematika siswa yang pembelajarannya menggunakan pendekatan saintifik dan pembelajaran yang berpusat pada guru; (2) perbedaan hasil belajar matematika siswa yang mempunyai kemampuan berpikir kritis tinggi dan berpikir kritis rendah; (3) interaksi antara pembelajaran yang menggunakan pendekatan saintifik dan kemampuan berpikir kritis; (4) perbedaan hasil belajar siswa yang pembelajarannya menggunakan pendekatan saintifik dengan kemampuan berpikir kritis tinggi dan siswa yang pembelajarannya berpusat pada guru dengan kemampuan berpikir kritis tinggi: (5) perbedaan hasil belajar siswa yang pembelajarannya menggunakan pendekatan saintifik dengan kemampuan berpikir kritis rendah dan siswa yang pembelajarannya berpusat pada guru dengan kemampuan berpikir kritis rendah. Populasi dalam penelitian ini berjumlah 270 siswa kelas VIII tahun pelajaran 2014/2015 dan sampel berjumlah 60 siswa yang diambil secara random. Penelitian ini menggunakan metode eksperimen dengan desain treatment by level 2x2. Hasil penelitian menunjukkan: (1) terdapat perbedaan hasil belajar matematika siswa yang pembelajarannya menggunakan pendekatan saintifik dan pembelajaran yang berpusat pada guru berdasarkan nilai F lebih besar daripada F sebesar 4,11; (2) terdapat perbedaan hasil belajar matematika yang mempunyai kemampuan berpikir kritis tinggi dan berpikir kritis rendah berdasarkan nilai F tabel hitung v hitung = 50,055 lebih besar daripada F sebesar 4,11; (3) terdapat interaksi antara pembelajaran yang menggunakan pendekatan saintifik dan kemampuan berpikir kritis berdasarkan nilai F = 11,874 daripada F sebesar 4,11; (4) terdapat perbedaan hasil belajar matematika siswa yang pembelajarannya menggunakan pendekatan saintifik dengan kemampuan berpikir kritis tinggi dan pembelajaran berpusat pada guru dengan kemampuan berpikir kritis tinggi berdasarkan nilai F tabel = 30,697 dan F tabel = 4,41; (5) tidak terdapat perbedaan hasil belajar siswa yang pembelajarannya menggunakan pendekatan saintifik dengan kemampuan berpikir kritis rendah dan pembelajaran yang berpusat pada guru dengan kemampuan berpikir kritis rendah diperoleh F = 0,102 dan F = 4,41.
Uncontrolled Keywords: scientific approach, critical thinking, the results of Learning Math pendekatan saintifik, berpikir kritis, hasil Belajar Matematika
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 08-Pascasarjana
08-Pascasarjana > Magister Teknologi Pembelajaran
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 03 Apr 2022 00:02
Last Modified: 03 Apr 2022 00:02
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/11485

Actions (login required)

View Item View Item