Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH STRATEGI PEMBELAJARAN DAN KECERDASAN SPASIAL TERHADAP HASIL BELAJAR KIMIA SISWA SMA KELAS 10/1 SMA NEGERI 8 KABUPATEN TANGERANG

SUMANTA, SUMANTA (2015) PENGARUH STRATEGI PEMBELAJARAN DAN KECERDASAN SPASIAL TERHADAP HASIL BELAJAR KIMIA SISWA SMA KELAS 10/1 SMA NEGERI 8 KABUPATEN TANGERANG. Master thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
PENGARUH STRATEGI PEMBELAJARAN DAN KECERDASA.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (5MB)

Abstract

The strategies learning based on rill laboratory, learning strategies and spatial based on video learning and spatial intelligence on learning outcomes of students chemistry 10 class 8 Tangerang district senior high school. The aim of this study reveal : 1) difference of studied chemistry students use learning strategies based rill laboratory with video learning strategies, 2) the influence of the interaction between learning strategy and spatial intelligence with chemistry student learning outcomes, 3) difference chemistry student learning outcomes have a high spatial intelligence using laboratory learning strategies rill with video learning strategies, 4) differences in learning outcomes of students who have a chemistry low spatial intelligences that use learning strategies with the rill lab-based learning strategies video. The research used experimental method with 2x2 by two levels design and conducted at Public Senior High School 8 Tangerang on 1 September to 15 November 2014. The sample was 40 students selected trough random sampling. As for the data analysis in this study using the technique of analysis of variance ( ANOVA) and two line on Tukey test. The conclusion of this study that : 1) the result of the chemistry study group of students who study with the real laboratory based learning video higher of group of students who study with the real laboratory based on strategies learning, 2) there is no interaction effect between the real laboratory based strategies of learning with spatial intelligence, but for strategy based on video learning showed a significant interaction effect of the spatial, 3) a group of students who have a high spatial intelligence, application based learning strategies studied chemistry laboratory showed higher results in comparison based on video learning, 4) for groups of students who have low spatial intelligence, strategy based on video learning shows the result of studying chemistry is higher than the laboratory based on rill learning.

Item Type: Thesis (Master)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSyarif, Chusaery Rusdi19521212003121001
Thesis advisorSitumorang, Robinson195710161983031002
Additional Information: Strategi pembelajaran berbasis laboratorium riil , strategi pembelajaran berbasis video dan kecerdasan spasial terhadap hasil belajar kimia siswa kelas 10 SMA Negeri 8 Kabupaten Tangerang. Penelitian ini bertujuan mengungkap : (1) perbedaan hasil belajar kimia siswa yang menggunakan strategi pembelajaran berbasis laboratorium riil dengan strategi pembelajaran berbasis video, (2) pengaruh interaksi antara strategi pembelajaran dan kecerdasan spasial dengan hasil belajar kimia siswa, (3) perbedaan hasil belajar kimia siswa yang mempunyai kecerdasan spasial tinggi yang menggunakan strategi pembelajaran berbasis laboratorium riil dengan strategi pembelajaran berbasis video, (4) Perbedaan hasil belajar kimia siswa yang mempunyai kecerdasan spasial rendah yang menggunakan strategi pembelajaran laboratorium riil dengan strategi pembelajaran berbasis video. Metode penelitian ini adalah eksperimen, dengan rancangan desain 2x2 by two levels dan tempat penelitian di SMAN 8 Kab. Tangerang dari 1 September samapi 15 November 2014. Sampel berjumlah 40 siswa yang diambil dengan cara diundi. Adapun teknik analisis data dalam penelitian ini menggunakan teknik analisis varians ( ANAVA ) dua jalur yang dilanjutkan uji Tukey. Kesimpulan penelitian ini bahwa: (1) Hasil belajar kimia kelompok siswa yang belajar menggunakan strategi pembelajaran berbasis video lebih tinggi daripada kelompok siswa yang belajar dengan strategi pembelajaran berbasis laboratorium riil, (2) Tidak terdapat pengaruh interaksi antara strategi pembelajaran berbasis laboratorium riil dengan kecerdasan spasial , namun untuk strategi pembelajaran berbasis video menunjukkan adanya pengaruh interaksi yang signifikan terhadap kecerdasan spasial, (3) Kelompok siswa yang mempunyai kecerdasan spasial tinggi, penerapan strategi pembelajaran berbasis laboratorium riil menunjukkan hasil belajar kimia lebih tinggi dibandingkan dengan pembelajaran berbasis video, (4) untuk kelompok siswa yang mempunyai kecerdasan spasial rendah, strategi pembelajaran berbasis video menunjukkan hasil belajar kimia lebih tinggi daripada pembelajaran berbasis laboratorium riil
Uncontrolled Keywords: he strategy learning based on laboratory / video, spatial intelligence . learning outcome greed 10 chemistry students. Strategi pembelajaran berbasis laborataorium / video, kecerdasan spasial,hasil belajar kimia siswa kelas 10.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 08-Pascasarjana
08-Pascasarjana > Magister Teknologi Pembelajaran
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 01 Apr 2022 15:08
Last Modified: 01 Apr 2022 15:08
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/11376

Actions (login required)

View Item View Item