Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

HUBUNGAN ANTARA SUPERVISI AKADEMIK KEPALA SEKOLAH DAN MOTIVASI KERJA DENGAN KINERJA MENGAJAR GURU SMK DI WILAYAH SERANG TIMUR

Lusiany, Lani (2015) HUBUNGAN ANTARA SUPERVISI AKADEMIK KEPALA SEKOLAH DAN MOTIVASI KERJA DENGAN KINERJA MENGAJAR GURU SMK DI WILAYAH SERANG TIMUR. Master thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
HUBUNGAN ANTARA SUPERVISI AKADEMIK KEPALA SEKOLAH DAN MOTIVASI KERJA DENGAN KINERJA MENGAJAR GURU SMK DI WILAYAH SERANG TIMUR (LANI LUSIANY).pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (6MB)

Abstract

The purpose of the research is to know the influence among the principal academic supervision and the effect of teacher‟s motivation to their work either individually or in group based on their performance in all SMK East Serang Region. This research uses quantitative description approuch consist of that is principal academic supervision of principal (X 1 ), teacher‟s motivation (X 2 ) and teacher‟s performance (Y). Population in this research are all teachers in SMK East Serang of 314 teachers 80 teachers as a sample. Sampling technique in this research using simple random sampling technique. Data collection techniques use of primary data take from the resources using questionnaire and secondary data. It is source of document teacher‟s data, the result of interview and observation at all SMK teacher East Serang Region. The processing of data using simple linear regression, to know the influence of individually and multiple linear regression to know influence in group with significant level of 5%. The results of the data analysis is obtained as follows: (1) Principal supervision has a positive and significant effect on teacher‟s performance with a significant level of 0.000 (p <0.05) as well as the principal academic supervision of principal (X 1 ) contributed to teacher‟s motivation (Y) of 22,2%, (2) Teacher‟s motivation have positive and significant effect on teacher‟s performance with a significant level of 0.000 (p <0.05) as well as teacher‟s motivation (X 2 ) contribute to teacher‟s performance variable (Y) of 18,6%, (3) The principal academic supervision and performance motivation in group have a positive and significant effect on teacher‟s performance with a significant level of 0.000 (p <0.05), the principal academic supervision of principal (X 1 ) and teacher‟s motivation (X 2 ) in group both contribute to teacher‟s performance (Y) of 35,7%. Recommendation and advice to all involved in this reasch is the teacher principle involvement in compiling academic supervision program and give motivation to the teacher, to rised up teacher in performance

Item Type: Thesis (Master)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHanafi, Syadeli1958608201985031002
Thesis advisorFaturrohman, Nandang195807211986101001
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara supervisi akademik kepala sekolah dan motivasi kerja baik secara sendiri-sendiri maupun secara bersama-sama dengan kinerja mengajar guru SMK di Wilayah Serang Timur. Penelitian ini menggunakan pendekatan deskriptif kuantitatif, yang terdiri dari tiga variabel yaitu supervisi akademik kepala sekolah (X 1 ) dan motivasi kerja (X 2 ) sebagai variabel bebas serta kinerja mengajar guru (Y) sebagai variabel terikat. Populasi dalam penelitian ini adalah guru SMK negeri dan swasta di wilayah Serang Timur yang berjumlah 314 guru dan sampelnya sebanyak 80 orang guru. Teknik pengambilan sampel dalam penelitian ini menggunakan Simple Random Sampling. Teknik pengumpulan data dengan menggunakan data primer yang diambil langsung dari sumbernya dengan menggunakan kuesioner dan data sekunder bersumber dari dokumentasi data guru, hasil wawancara dan observasi di lapangan pada guru SMK di wilayah Serang Timur. Hasil analisis data diperoleh sebagai berikut: (1) supervisi akademik kepala sekolah (X 1 ) berhubungan secara positif dan signifikan terhadap kinerja mengajar guru (Y) dengan taraf signifikan 0,000 (p < 0,05) serta berkontribusi sebesar 22,2%, (2) motivasi kerja (X 2 ) berhubungan secara positif dan signifikan terhadap kinerja mengajar guru (Y) dengan taraf signifikan 0,000 (p < 0,05) serta berkontribusi sebesar 18,6%, (3) supervisi akademik kepala sekolah (X 1 ) dan motivasi kerja (X 2 ) secara bersama-sama dapat berhubungan secara positif dan signifikan terhadap kinerja mengajar guru (Y) dengan taraf signifikan 0,000 (p <0,05) serta berkontribusi terhadap kinerja mengajar guru (Y) sebesar 35,7%. Rekomendasi saran untuk pihak yang terkait dalam penelitian ini adalah melibatkan guru dan kepala sekolah dalam menyusun dan melaksanakan program supervisi akademik dan memberikan motivasi kepada guru, agar kinerja mengajar guru semakin meningkat.
Uncontrolled Keywords: academic supervision, teacher‟s motivation, teacher‟s performance supervisi akademik, motivasi kerja, kinerja mengajar
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 08-Pascasarjana
08-Pascasarjana > Magister Teknologi Pembelajaran
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 31 Mar 2022 10:26
Last Modified: 31 Mar 2022 10:26
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/11282

Actions (login required)

View Item View Item