Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

EVALUASI KEBIJAKAN DAN KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH DALAM MELAKSANAKAN PENDIDIKAN INKLUSIF DI SEKOLAH DASAR MUTIARA BUNDA CILEGON

ROHAYAH, EUIS (2014) EVALUASI KEBIJAKAN DAN KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH DALAM MELAKSANAKAN PENDIDIKAN INKLUSIF DI SEKOLAH DASAR MUTIARA BUNDA CILEGON. Master thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
Evaluasi Kebijakan dan Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Mel.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (3MB)

Abstract

Principal‟s leadership takes an important role in achieving inklusive education. The principal‟s has the right to adapt the higer policy leadership with the vision and mission of the school.The data of this study is collected by using an in-depth interview. Futhermore, it is completed with docomentation study and participant observation. The data is, then, analized continuosly as a part of the triangulation process.The current study reveals, i.e : 1) faktual condition of principal‟s policy in applying inclusive education in Mutiara Bunda Elementary School, i.e: a.) Accept new student by employing observation and IQ test by psychologist b.) hire teachers with special education background c.) adapt curriculum for the special need students d.) teaching metods which are adapted based on the student‟s characteristics e.) inclusive school outonomy finding system f.) school‟s policy to provide tools and infrastructure which are easy to be used and reached by the special need students. 2) the role of the principal in deciding the policy during the application of the inclusive education in Mutiara Bunda Elementary School, i.e. (a) as the educator in leading teachers to apply inclusive education (b) as the manager in showing the consistency of the principal‟s management applying inclusive education (c) as the administrator that looks for the finding of the school independently (d) as the supervisor in supervising homeroom teachers and special need supported teachers during the teaching and learning process (e) as the leader in leading and deciding the policies to apply inclusive education (f) as the innovator in developing students and teacher‟s enthusiasm to reach a success of inclusive education application. Lastly, some suggestions are proposed in this study, i.e : (1) it is hoped that all parents support all policies made by the principal, (2) teachers are nedded to understand the student‟s characteristics (3) City and Province Education officials are recommended to concern and socialize the inclusive education system and support all programs related to it.

Item Type: Thesis (Master)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorAbdullah, Rahman196105221988031001
Thesis advisorHanafi, Syadeli195608201985031002
Additional Information: Kepemimpinan kepala sekolah memiliki peranan penting dalam mewujudkan pendidikan inlkusif. Kepala sekolah memiliki kewenangan dalam menerjemahkan kebijakan dan pimpinan lebih tinggi sesuai dengan visi dan misi sekolah.Teknik pengumpulan data utama adalah in depth interview kemudian dilengkapi dengan documentation study dan participant observation. Analisis data dilakukan secara terus menerus sejak pengumpulan data hingga penulisan, sebagai bagian dari proses trianggulasi. Dari penelitian ini, diperoleh temuan-temuan tentang : 1). Kondisi faktual kebijakan kepala sekolah dalam melaksanakan pedidikan inklusif di Sekolah Dasar Mutiara Bunda Cilegon yaitu: a. penerimaan peserta didik melalui tahapan observasi dan tes IQ oleh psikolog b). merekrut guru yang berlatar belakang pendidikan luar biasa c). penyesuaian kurikulum bagi peserta didik berkebutuhan khusus d). Metode mengajar disesuaikan dengan karakteristik anak, e). Pendanaan sekolah inklusif berjalan secara mandiri e). sarana dan prasarana adalah mendirikan beberapa bangunan yang mudah dijangkau 2). Peran kepala sekolah dalam pengambilan kebijakan penyelenggaraan pendidikan inklusif di Sekolah Dasar Mutiara Bunda Cilegon yaitu: a). sebagai educator, melakukan pembinaan kepada guru tentang pendidikan inklusif b) sebagai manajer adalah konsistensi manajemen kepala sekolah dalam pendidikan inklusif, c). sebagai administrator adalah secara mandiri dalam pendanaan pendidikan inklusif d). supervisor adalah menilai guru dan pendamping anak berkebutuhan khusus e). sebagai leader adalah memimpin dan pengambil kebijakan dalam melaksanakan pendidikan inklusif f). sebagai inovator adalah memberikan keantusiasan peserta didik dan guru dalam menyukseskan pendidikan inklusif. Beberapa saran dalam penelitian ini adalah : (1) Diharapkan semua orang tua mendukung semua kebijakan yang dibuat oleh kepala sekolah, (2) Diupayakan guru-guru lebih memahami karakteristik peserta didik, (3) Direkomendasikan kepada dinas pendidikan kota/kabupaten dan provinsi agar memberikan perhatian dan mensosialisasikan hingga ke berbagai kota dan daerah terkait pendidikan inklusif dan mendukung program yang terkait dengan pendidikan inklusif.
Uncontrolled Keywords: Policy Evaluation, Principal‟s Leadership, Inclusive Education Evaluasi kebijakan, Kepemimpinan Kepala Sekolah, Pendidikan Inklusif.
Subjects: L Education > L Education (General)
T Technology > T Technology (General)
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 31 Mar 2022 09:00
Last Modified: 31 Mar 2022 09:00
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/11242

Actions (login required)

View Item View Item