Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGEMBANGAN EDMODO DALAM E-LEARNING MATEMATIKA SEBAGAI ALTERNATIF PEMBELAJARAN SISWA PESERTA PKL SMKN 1 BAYAH KELAS XI TKJ TAHUN PELAJARAN 2015/2016

YUSMANA, ZULFIAN (2015) PENGEMBANGAN EDMODO DALAM E-LEARNING MATEMATIKA SEBAGAI ALTERNATIF PEMBELAJARAN SISWA PESERTA PKL SMKN 1 BAYAH KELAS XI TKJ TAHUN PELAJARAN 2015/2016. Master thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
PENGEMBANGAN EDMODO DALAM E-LEARNING MATEMATIKA SEBAGAI ALTERNATIF PEMBELAJARAN SISWA PESERTA PKL.PDF - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (5MB)

Abstract

The aim in this study, namely design, describe the quality of the development and describe the effectiveness of e-learning based Edmodo in mathematics for vocational students. This type of research is the development of research, using ADDIE development model. The study involved students of class XI TKJ SMK 1 bayah on 26 October to 2 December 2015. Data experts test the validity of content, media expert test, test individual, small group test and field test was obtained using a questionnaire. The data obtained were analyzed descriptively qualitative. The results of expert evaluation of the material content of 89% is at a very good qualification. Media expert evaluation results of 69% are in good qualifications. Individual test results by 87% in the excellent qualifications. A small group of test results by 87% in the excellent qualifications. The results of field testing by 83% in the excellent qualifications. Counting aided learning achievement with SPSS 17.0 Statisic result t = -4.830, with a significance level of 5% (α = 0.05) = -1.691. Thus, the price of the t (-4.830) <t table (-1.691). So H0 is rejected and Ha accepted. Thus, there are significant differences between the mathematics learning achievement before and after using the e-learning-based Edmodo. The average value after using the media (7.74) is higher than before using the media (5.74). Utilization suggestions, Edmodo-based e-learning is certainly still has its limitations, it is advisable for the use of e-learning should be supported by other relevant learning resources, so it is not used as the sole source of learning by students.

Item Type: Thesis (Master)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHASANI, ACENG196708201998021003
Thesis advisorHENDRAYANA, AAN197503232003121001
Additional Information: Tujuan dalam penelitian ini, yaitu mendesain, mendeskripsikan kualitas hasil pengembangan dan mendeskripsikan efektifitas e-learning berbasis edmodo pada mata pelajaran matematika untuk siswa SMK. Jenis penelitian yang digunakan adalah penelitian pengembangan, dengan menggunakan model pengembangan ADDIE. Penelitian ini melibatkan siswa kelas XI TKJ SMKN 1 Bayah pada tanggal 26 Oktober sampai 2 Desember 2015. Data kevalidan uji ahli isi materi, uji ahli media, uji perorangan, uji kelompok kecil dan uji lapangan diperoleh dengan menggunakan angket. Data yang diperoleh tersebut dianalisis secara deskriptif kualitatif. Hasil evaluasi ahli isi materi sebesar 89% berada pada kualifikasi sangat baik. Hasil evaluasi ahli media sebesar 69% berada pada kualifikasi baik. Hasil uji perorangan sebesar 87% berada pada kualifikasi sangat baik. Hasil uji kelompok kecil sebesar 87% berada pada kualifikasi sangat baik. Hasil uji lapangan sebesar 83% berada pada kualifikasi sangat baik. Penghitungan hasil belajar dengan berbantuan SPSS Statisic 17.0 diperoleh hasil thitung = -4,830, dengan taraf signifikansi 5% (α = 0,05) = -1,691. Dengan demikian, harga t hitung (-4,830) < t tabel (-1,691). Sehingga H0 ditolak dan Ha diterima. Maka, terdapat perbedaan yang signifikan hasil belajar matematika antara sebelum dan sesudah menggunakan e-learning berbasis edmodo. Nilai rata-rata setelah menggunakan media (7,74) lebih tinggi dibandingkan sebelum menggunakan media (5,74). Saran Pemanfaatan, e-learning berbasis edmodo ini tentunya masih memiliki keterbatasan, untuk itu disarankan dalam pemanfaatan elearning ini hendaknya didukung oleh sumber belajar lain yang relevan, sehingga tidak dijadikan satu-satunya sumber belajar oleh siswa
Uncontrolled Keywords: development, e-learning, Edmodo, mathematics pengembangan, e-learning, edmodo, matematika
Subjects: L Education > L Education (General)
T Technology > T Technology (General)
Divisions: 08-Pascasarjana
08-Pascasarjana > Magister Teknologi Pembelajaran
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 30 Mar 2022 19:36
Last Modified: 30 Mar 2022 19:36
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/11209

Actions (login required)

View Item View Item