DEWI, RATNA (2015) PENGARUH STRATEGI OUTDOOR LEARNING TERHADAP PEMAHAMAN KONSEP DAN AKTIVITAS SISWA PADA SUBKONSEP PENCEMARAN AIR. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text
PENGARUH STRATEGI OUTDOOR LEARNING TERHADAP PEMAHAMAN KONSEP DAN AKTIVITAS SISWA PADA SUBKONSEP P.PDF - Published Version Restricted to Registered users only Download (9MB) |
Abstract
The purpose of this research was to determine the effect of Outdoor Learning to concept student is concept understanding and activity on subconcept of the water pollution at SMPN 1 Sukadiri. The method used was quasi experimental with randomized control group only design. The study population were all VIIth grade students of SMPN 1 Sukadiri 2014/2015 with the sample of class VIIth 4 as the experimental class and VIIth 5 as control class taken by simple randomized sampling technique. Students concept understanding for experimental class had value 70,4 included to fair category and control class had value 69,5 included to fair category. Student’s activity for experimental class had value 71,8 included to good category and control class had value 65,2 included to fair category. Based on t-test showed that Outdoor Learning not influenced the student’s concept understanding, with t value (0,270) < t table (1.67252), but Outdoor Learning influenced the student’s activity, with t value (3,238) > t table (1.67252).
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh strategi Outdoor Learning terhadap pemahaman konsep dan aktivitas siswa pada subkonsep pencemaran air di SMPN 1 Sukadiri. Metode penelitian yang digunakan adalah metode kuasi eksperimen dengan Desain Randomized Control Group Only. Populasi penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VII SMPN 1 Sukadiri tahun ajaran 2014/2015. Sampel dalam penelitian ini adalah siswa kelas VII 4 sebagai kelas eksperimen dan siswa kelas VII 5 sebagai kelas kontrol yang dipilih secara simple random sampling. Pemahaman konsep siswa diukur menggunakan tes objektif berupa 30 soal pilihan ganda dan aktivitas siswa diukur menggunakan lembar observasi. Hasil penelitian menunjukkan nilai rata-rata pemahaman konsep siswa kelas eksperimen sebesar 70,4 dan siswa kelas kontrol sebesar 69,5 yang masuk dalam kategori cukup. Nilai rata-rata aktivitas siswa kelas eksperimen sebesar 71,8 termasuk kategori baik dan aktivitas siswa kelas kontrol sebesar 65,2 termasuk kategori cukup. Outdoor Learning tidak berpengaruh terhadap pemahaman konsep siswa dengan nilai t hitung (0,270) < t tabel (1.67252), namun Outdoor Learning berpengaruh terhadap aktivitas siswa dengan nilai t hitung (3,238 ) > t tabel (1.67252). | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | outdoor learning, the understanding the concept, activity of students, the subconcept of the water pollution outdoor learning, pemahaman konsep, aktivitas siswa, pencemaran air | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) Q Science > QH Natural history Q Science > QH Natural history > QH301 Biology |
|||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84205-Jurusan Pendidikan Biologi |
|||||||||
Depositing User: | Perpustakaan Pusat | |||||||||
Date Deposited: | 30 Mar 2022 19:21 | |||||||||
Last Modified: | 30 Mar 2022 19:21 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/11206 |
Actions (login required)
View Item |