Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH PENGGUNAAN MULTIMEDIA DAN KREATIVITAS TERHADAP HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS VSD NEGERI 3 RANGKASBITUNG BARAT TAHUN PELAJARAN 2015/2016

TRIANA, WINDA (2015) PENGARUH PENGGUNAAN MULTIMEDIA DAN KREATIVITAS TERHADAP HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS VSD NEGERI 3 RANGKASBITUNG BARAT TAHUN PELAJARAN 2015/2016. Master thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
PENGARUH PENGGUNAAN MULTIMEDIA.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (4MB)

Abstract

The Purpose of this study to determine the further effect of the use of multimedia and creativity of students' learning achievement of Natural Sciences (IPA) class V SDN 3 RangkasbitungLebak. Based on the calculation achievement can be seen that: (1) student learning achievement that learned by using multimedia higher than using a graphics media, namely 17.95>2.86 indicates a significant difference between the groups of students that learned with the use of multimedia and learning result of students who learn to use graphic media. (2) The average achievement of student learning higher creativity is higher than the average scores of students have low creativity ie 66.75>57.25. (3) The calculation is based on the achievement of Anova F 4.36 and 4.11 Ftabel with df = 0.05, which shows that there are interactions between the use of multimedia and creativity to the learning achievement learning achievement IPA. (4) The average achievement of studying science subjects by using multimedia higher than using graphic media on students who have high creativity, namely 15.65>2.95. (5) from the average score of learning achievement of science subjects to students who have low creativity by using multimedia higher than using a graphics media, namely 9.74>2.95. The conclusion from this research that the use of multimedia and creativity affect the achievement graders learn science V.

Item Type: Thesis (Master)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHIDAYAT, SHOLEH195805091984031003
Thesis advisorSULAIMAN, FATAH196810062001121002
Additional Information: Secara umum penelitian ini bertujuan untuk mengetahui lebih lanjut pengaruh penggunaan multimedia dan kreativitas siswa terhadap hasil belajar mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam (IPA) kelas V SDN 3 Rangkasbitung Barat Kecamatan Rangkasbitung Kabupaten Lebak. Berdasarkan hasil perhitungan dapat dilihat bahwa: (1) hasil belajar siswa yang dibelajarkan dengan menggunakan multimedia lebih tinggi dibandingkan dengan menggunakan media grafis yaitu 17.95 > 2.86 ini menunjukkan adanya perbedaan yang signifikan antara kelompok siswa yang dibelajarkan dengan menggunakan multimedia dan hasil belajar siswa yang belajar menggunakan media grafis. (2) rata-rata hasil belajar siswa yang kreativitasnya tinggi lebih tinggi dari skor rata-rata siswa memiliki kreativitas rendah yaitu 66.75 > 57.25. (3) berdasarkan hasil perhitungan uji AnovaFhitung 4.36 dan Ftabel 4.11 dengan df = 0.05, yang menunjukkan terdapat interaksi antara penggunaan multimedia dan kreativitas terhadap hasil belajar hasil belajar IPA. (4) rata-rata hasil belajar mata pelajaran IPA dengan menggunakan multimedia lebih tinggi dari pada menggunakan media grafis pada siswa yang mempunyai kreativitas tinggi yaitu 15.65 > 2.95. (5) dari skor rata-rata hasil belajar mata pelajaran IPA pada siswa yang mempunyai kreativitas rendah dengan menggunakan multimedia lebih tinggi dibandingkan dengan menggunakan media grafis yaitu 9.74 > 2.95. Kesimpulan dari penilitian ini bahwa penggunaan multimedia dan kreativitas berpengaruh terhadap hasil belajar IPA siswa kelas V
Uncontrolled Keywords: The use of Multimedia, Creativity and Learning achievement Penggunaan multimedia, kreativitas dan hasil belajar
Subjects: L Education > L Education (General)
T Technology > T Technology (General)
Divisions: 08-Pascasarjana
08-Pascasarjana > Magister Teknologi Pembelajaran
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 30 Mar 2022 18:59
Last Modified: 30 Mar 2022 18:59
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/11202

Actions (login required)

View Item View Item