Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS PROYEK DAN BERPIKIR KRITIS TERHADAP HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS V SD MUHAMMADIYAH KOTA SERANG

NURSEHAH, UVIA (2015) PENGARUH PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS PROYEK DAN BERPIKIR KRITIS TERHADAP HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS V SD MUHAMMADIYAH KOTA SERANG. Master thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
PENGARUH PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (5MB)

Abstract

This study aims to determine differences: (1) the outcomes of learning IPA between groups of student learning using project-based learning model with a group of student learning using expository teaching model, (2) the outcomes of learning IPA in the group of students who have critical thinking skills with groups students who have the ability to think critically low, (3) the effect of the interaction of the use of project-based learning model and the critical thinking of the student learning outcomes, (4) the outcomes of learning IPA between groups of student learning using project-based learning model and have the ability to think critically high, with study group that uses the model of expository and have high critical thinking skills, (5) the outcomes of learning IPA between groups of student learning using project-based learning model and have the ability to think critically low, a study group of students who use the model of expository and have the ability think critically low. The results showed there are differences between the learning outcomes of learning IPA using project-based learning model and learning to use expository Fhitung (21.714)> Ftable (2.15), there are differences in learning outcomes between students 'critical thinking IPA high and low students' critical thinking Fhitung (4.539) > Ftable (2.15), there is an interaction effect between project-based learning model and students' critical thinking on learning outcomes IPA Fhitung (10,901)> Ftable (2.15), there are differences in outcomes between the groups of students learn science that uses project-based learning model and high critical thinking by using model expository and critical thinking Fhitung to be high (13.640)> Ftable (3.18), there are differences in outcomes between the groups of students learn science that uses the model of project-based learning and critical thinking low by students who use expository and thought Fhitung critically low (11.372) <Ftable (3.18),. It can be concluded that by using project-based learning model can improve learning outcomes IPA and stimulate critical thinking skills.

Item Type: Thesis (Master)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHASANI, ACENG196708201998021003
Thesis advisorASMAWATI, LULUK1973060072008122001
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan: (1) hasil belajar IPA antara kelompok belajar siswa yang menggunakan model pembelajaran berbasis proyek dengan kelompok belajar siswa yang menggunakan model pembelajaran ekspositori, (2) hasil belajar IPA pada kelompok siswa yang memiliki kemampuan berpikir kritis tinggi dengan kelompok siswa yang memiliki kemampuan berpikir kritis rendah, (3) pengaruh interaksi penggunaan model pembelajaran berbasis proyek dan berpikir kritis terhadap hasil belajar siswa, (4) hasil belajar IPA antara kelompok belajar siswa yang menggunakan model pembelajaran berbasis proyek dan memiliki kemampuan berpikir kritis tinggi, dengan kelompok belajar siswa yang menggunakan model pembelajaran ekspositori dan memiliki kemampuan berpikir kritis tinggi, (5) hasil belajar IPA antara kelompok belajar siswa yang menggunakan model pembelajaran berbasis proyek dan memiliki kemampuan berpikir kritis rendah, dengan kelompok belajar siswa yang menggunakan model pembelajaran ekspositori dan memiliki kemampuan berpikir kritis rendah. Hasil penelitian menunjukkan terdapat perbedaan hasil belajar IPA antara pembelajaran menggunakan model pembelajaran berbasis proyek dan pembelajaran menggunakan ekspositori Fhitung (21,714) > Ftabel (2,15), terdapat perbedaan hasil belajar IPA antara siswa berpikir kritis tinggi dan siswa berpikir kritis rendah Fhitung (4,539) > Ftabel (2,15), terdapat pengaruh interaksi antara model pembelajaran berbasis proyek dan berpikir kritis siswa terhadap hasil belajar IPA Fhitung (10,901) > Ftabel (2,15), terdapat perbedaan hasil belajar IPA antara kelompok siswa yang menggunakan model pembelajaran berbasisi proyek dan berpikir kritis tinggi dengan menggunakan model pembelajaran ekspositori dan berpikir kritis tinggi Fhitung (13,640) > Ftabel (3,18), terdapat perbedaan hasil belajar IPA antara kelompok siswa yang menggunakan model pembelajaran berbasisi proyek dan berpikir kritis rendah dengan siswa yang menggunakan ekspositori dan berpikir kritis rendah Fhitung (11,372) < Ftabel (3,18),. Dapat disimpulkan bahwa dengan menggunakan model pembelajaran berbasis proyek dapat meningkatkan hasil belajar IPA dan merangsang kemampuan berpikir kritis.
Uncontrolled Keywords: model of learning, critical thinking, learning outcomes model pembelajaran, berpikir kritis, hasil belajar
Subjects: L Education > L Education (General)
T Technology > T Technology (General)
Divisions: 08-Pascasarjana
08-Pascasarjana > Magister Teknologi Pembelajaran
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 30 Mar 2022 15:33
Last Modified: 30 Mar 2022 15:33
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/11191

Actions (login required)

View Item View Item