Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE JIGSAW DAN SIKAP SISWA TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA DI KELAS XI IPS MAN CIHIDEUNG PANDEGLANG

HERNAWATI, ERNA (2016) PENGARUH PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE JIGSAW DAN SIKAP SISWA TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA DI KELAS XI IPS MAN CIHIDEUNG PANDEGLANG. Master thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
PENGARUH PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE JIGSAW DAN SIKAP SISWA.PDF - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (5MB)

Abstract

This study aims to determine the effect of jigsaw cooperative learning and students' attitudes toward student learning outcomes in mathematics in class XI IPS MAN Cihideung Pandeglang. This study used an experimental method, with a 2 x 2 factorial design housed in MAN Cihideung Pandeglang in August sd November 2015. The sample was 64 students into two groups: the control group and the experimental group. Each sample groups totaling 32 students. Analysis of data using Anova two lanes and a further test by Tukey's test with a significance level of 0.05. The results showed (1) the results of learning mathematics students using cooperative learning model jigsaw higher than students who studied with conventional learning models. (2) The results of the students' learning with positive learning attitude is greater than the negative learning attitude. (3) There is an interaction between the use of cooperative learning model jigsaw and attitude of student learning. (4) There are differences between the mean result of learning with jigsaw cooperative learning on students who have a positive attitude is greater than angf students have negative attitudes. (5) There are differences between the mean result of learning using jigsaw cooperative learning on students who have studied negative attitude with conventional learning in students by having a negative attitude. (6) There are differences in learning outcomes between the jigsaw cooperative learning with students with a positive learning attitude and jigsaw cooperative learning on students who have studied negative attitude. (7) There is no difference between the learning of student learning outcomes with conventional learning models to students who have a negative attitude of learning and conventional learning at students who have studied negative attitude.

Item Type: Thesis (Master)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHIDAYATULLAH, HIDAYATULLAH197409182000031001
Thesis advisorMUKTI LEKSONO, SUROSO1972022620051002
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh model pembelajaran kooperatif jigsaw dan sikap belajar siswa terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran Matematika di kelas XI IPS MAN Cihideung Pandeglang. Penelitian ini menggunakan metode eksperimen, dengan desain faktorial 2 x 2 bertempat di MAN Cihideung Pandeglang pada bulan Agustus s.d. November 2015. Sampel berjumlah 64 siswa dalam dua kelompok yaitu kelompok kontrol dan kelompok eksperimen. Tiap kelompok sampel berjumlah 32 siswa. Analisis data dengan menggunakan Anava dua jalur dan uji lanjut dengan uji Tukey dengan taraf signifikan 0,05. Hasil penelitian menunjukkan (1) Hasil belajar Matematika siswa yang menggunakan model pembelajaran kooperatif jigsaw lebih tinggi dari siswa yang belajar dengan model pembelajaran konvensional. (2) Hasil belajar siswa dengan sikap belajar positif lebih besar dari sikap belajar negatif. (3) Terdapat interaksi antara penggunaan model pembelajaran kooperatif jigsaw dan sikap belajar siswa. (4) Terdapat perbedaan rerata hasil belajar dengan model pembelajaran kooperatif jigsaw pada siswa yang mempunyai sikap positif lebih besar dari siswa angf mempunyai sikap negatif. (5) Terdapat perbedaan rerata hasil belajar dengan menggunakan model pembelajaran kooperatif jigsaw pada siswa yang mempunyai sikap belajar negatif dengan pembelajaran konvensional pada siswa dengan yang mempunyai sikap negatif. (6) Terdapat perbedaan hasil belajar antara pembelajaran dengan kooperatif jigsaw pada siswa yang mempunyai sikap belajar positif dan pembelajaran kooperatif jigsaw pada siswa yang mempunyai sikap belajar negatif. (7) Tidak terdapat perbedaan hasil belajar siswa antara pembelajaran dengan model pembelajaran konvensional pada siswa yang mempunyai sikap belajar negatif dan pembelajaran konvensional pada siswa yang mempunyai sikap belajar negatif.
Uncontrolled Keywords: Cooperative Jigsaw, Student Attitudes, Learning Outcomes Kooperatif Jigsaw, Sikap Siswa, Hasil Belajar
Subjects: L Education > L Education (General)
T Technology > T Technology (General)
Divisions: 08-Pascasarjana
08-Pascasarjana > Magister Teknologi Pembelajaran
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 30 Mar 2022 15:29
Last Modified: 30 Mar 2022 15:29
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/11189

Actions (login required)

View Item View Item