Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH PENGGUNAAN MODEL COOPERATIVE LEARNING TYPE JIGSAW DAN BERPIKIR KRITIS TERHADAP HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS VI SEKOLAH DASAR NEGERI 1 NEGLASARI KECAMATAN CIBEBER KABUPATEN LEBAK

RUSTA, RUSTA (2015) PENGARUH PENGGUNAAN MODEL COOPERATIVE LEARNING TYPE JIGSAW DAN BERPIKIR KRITIS TERHADAP HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS VI SEKOLAH DASAR NEGERI 1 NEGLASARI KECAMATAN CIBEBER KABUPATEN LEBAK. Master thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
PENGARUH PENGGUNAAN MODEL COOPERATIVE.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (4MB)

Abstract

This study aims to determine the effect of using cooperative learning model type jigsaw learning and critical thinking on Grade Science Class VI Neglasari 1 Public Elementary School District of Cibeber, Lebak Regency. Samples were students of class VINeglasari 1 Public Elementary School District of Cibeber, Lebak Regency about 40 people. This study used a control experiment with class Learning Model Cooperative Learning Type STAD. Value analysis was performed with a 2 X 2 factorial ANOVA on four experimental groups, namely learning outcomes learning model Jigsaw Cooperative Learning Type and Type STAD, groups of students to think critically high and low. The survey results revealed that the character of the data and the learning outcomes of students are normally distributed and homogeneous. Results of hypothesis testing shows that the first hypothesis is verified because of Fcount > Ftabel (3.306 > 3.02) at 5% significance level that the hypothesis verified. The second hypothesis test results indicate that the F count> Ftabel(3.567 > 2.91)at the 5% significance level that the hypothesis verified. For the third hypothesis of F count > Ftabel (5.34 > 4.11) at the 5% significance level that the hypothesis verified. For the fourth hypothesis of F count > Ftabel (5.439 > 5.19)at the 5% significance level that the hypothesis verified. For the fifth hypothesis of Fcount< Ftabel (2.763 < 6.26) at the 5% significance level that the hypothesis verified. For the sixth hypothesis of F count > Ftabel (9.814 > 8.94) at the 5% significance level that the hypothesis verified.For the seventh hypothesis of Fcount< Ftabel (1.246 < 6.26) at the 5% significance level that the hypothesis verified.

Item Type: Thesis (Master)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorARDIE, ROMLI195608121984031002
Thesis advisorWAHYUDIN, LI196705011990031005
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh penggunaan model cooperative learning type jigsaw dan berpikir kritis terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VI Sekolah Dasar Negeri 1 Neglasari kecamatan Cibeber kabupaten Lebak. Sampel penelitian adalah siswa kelas VI Sekolah Dasar Negeri 1 Neglasari kecamatan Cibeber kabupaten Lebak berjumlah 40 orang. Penelitian ini menggunakan eksperimen dengan kelas kontrol Model Cooperative Learning Type STAD. Analisis data dilakukan dengan Anova Faktorial 2 X 2 terhadap empat kelompok percobaan, yaitu hasil belajar dengan model Cooperative Learning Type Jigsaw dan Type STAD, kelompok siswa berpikir kritis tinggi dan rendah. Hasil statistic menunjukan bahwakarakteristik data dan hasil belajar siswa berdistribusi normal danhomogen. Hasil uji hipotesis menunjukan bahwa hipotesis pertama teruji kebenarannya karena Fhitung> Ftabel (3,306> 3,02) pada tingkat signifikansi 5% yang artinya hipotesis teruji. Untuk hipotesis kedua teruji kebenarannyakarenaFhitung> Ftabel (3,567>2,91)padatingkatsignifikansi 5% yang artinya hipotesis teruji. Untuk hipotesis ketiga teruji kebenarannya karenaFhitung> Ftabel (5,34 > 4,11)pada tingkat signifikansi 5% yang artinya hipotesisteruji. Untuk hipotesis keempat teruji kebenarannya karena Fhitung> Ftabel (5,439 > 5,19) pada tingkat signifikansi 5% yang artinya hipotesis teruji. Untuk hipotesis kelima teruji kebenarannya karena Fhitung< Ftabel (2,763 < 6,26) pada tingkat signifikansi 5% yang artinya hipotesisteruji. Untuk hipotesis keenam teruji kebenarannya karena Fhitung> Ftabel (9,814 > 8,94) pada tingkat signifikansi 5% yang artinya hipotesis teruji. Untuk hipotesis ketujuh teruji kebenarannya karena Fhitung< Ftabel (1,246 < 6,26)pada tingkat signifikansi 5% yang artinya hipotesis teruji.
Uncontrolled Keywords: learning model type jigsaw cooperative learning, critical thinking, and learning outcomes Model cooperative learning type jigsaw, berpikir kritis, dan hasil belajar
Subjects: L Education > L Education (General)
T Technology > T Technology (General)
Divisions: 08-Pascasarjana
08-Pascasarjana > Magister Teknologi Pembelajaran
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 30 Mar 2022 15:25
Last Modified: 30 Mar 2022 15:25
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/11187

Actions (login required)

View Item View Item