Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL DAN MOTIVASI SISWA TERHADAP HASIL BELAJAR GEOGRAFI KELAS XI IPS SMA NEGERI 7 KOTA TANGERANG SELATAN

SUDARYANTO, BAMBANG (2016) PENGARUH PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL DAN MOTIVASI SISWA TERHADAP HASIL BELAJAR GEOGRAFI KELAS XI IPS SMA NEGERI 7 KOTA TANGERANG SELATAN. Master thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
PENGARUH PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL DAN MOTIVASI SISWA TERHADAP HASIL BELAJAR GEOGRAFI KELAS XI IPS.PDF - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (7MB)

Abstract

The purpose of this study was to determine the difference between the learning outcomes of students who obtain contextual learning and conventional learning in terms of the level of motivation, to see the interaction between the learning and motivation on learning outcomes Geography. The subjects in this study were students at SMAN 7 Kota Tangerang Selatan Academic Year 2015/2016 as the population and the sample is class XI IPS SMAN 7 Kota Tangerang Selatan taken with simple random technique. The test instrument used in this study is the achievement test Geography and Motivation Questionnaire with Likert scale. Analysis of the data used in this study is a 2X2 factorial ANOVA Two Way. Based on the analysis at a significance level of 5% obtained the following results: (1) there are differences in geography learning outcomes between students who received conventional contextual learning and teaching; (2) there are differences in learning outcomes between students who have high motivation and low motivation; (3) There are interaction between learning and motivation on learning outcomes Geography; (4) there is a difference between the learning outcomes of students who get a contextual learning and conventional learning in terms of high motivation; (5) there are differences in learning outcomes among students who learn a contextual learning and conventional learning in terms of low motivation; (6) there are differences in learning outcomes between students who have high motivation and low motivation in the group of students who get a contextual learning; (7) there are differences in learning outcomes between students who have high motivation and low motivation in the group of students who received conventional learning.

Item Type: Thesis (Master)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHIDAYAT, SHOLEH195805091984031003
Thesis advisorRUSDIYANI, ISTI196402281990012001
Additional Information: Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui perbedaan hasl belajar antara siswa yang mendapatkan pembelajaran kontekstual dan pembelajaran konvensional ditinjau dari tingkat motivasinya, serta untuk melihat interaksi antara pembelajaran dan motivasi terhadap hasil belajar Geografi. Adapun subyek dalam penelitian ini adalah siswa SMA Negeri 7 Kota Tangerang Selatan Tahun Pelajaran 2015/2016 sebagai populasinya dan sampelnya adalah siswa kelas XI IPS SMA Negeri 7 Kota Tangerang Selatan yang diambil dengan teknik simple random. Instrumen tes yang digunakan dalam penelitian ini adalah tes hasil belajar Geografi dan Angket Motivasi dengan skala Likert. Analisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah ANAVA Dua Jalur faktorial 2X2. Berdasarkan hasil analisis pada taraf signifikansi 5% didapatkan hasil sebagai berikut: (1) terdapat perbedaan hasil belajar Geografi antara siswa yang mendapatkan pembelajaran kontekstual dan pembelajaran konvensional; (2) terdapat perbedaan hasil belajar antara siswa yang memiliki motivasi tinggi dan motivasi rendah; (3) terdapat interaksi antara pembelajaran dan motivasi terhadap hasil belajar Geografi; (4) terdapat perbedaan hasil belajar antara siswa yang mendapatkan pembelajaran kontekstual dan pembelajaran konvensional ditinjau dari motivasi tinggi; (5) terdapat perbedaan hasil belajar antara siswa yang mendapatkan pembelajaran kontekstual dan pembelajaran konvensional ditinjau dari motivasi rendah; (6) terdapat perbedaan hasil belajar antara siswa yang memiliki motivasi tinggi dan motivasi rendah pada kelompok siswa yang mendapatkan pembelajaran kontekstual; (7) terdapat perbedaan hasil belajar antara siswa yang memiliki motivasi tinggi dan motivasi rendah pada kelompok siswa yang mendapatkan pembelajaran konvensional.
Uncontrolled Keywords: Contextual Learning, Conventional Learning, Motivation Pembelajaran Kontekstual, Pembelajaran Konvensional, Motivasi
Subjects: L Education > L Education (General)
T Technology > T Technology (General)
Divisions: 08-Pascasarjana
08-Pascasarjana > Magister Teknologi Pembelajaran
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 30 Mar 2022 14:43
Last Modified: 30 Mar 2022 14:43
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/11167

Actions (login required)

View Item View Item