Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH (PBM) DAN BERPIKIR KRITIS TERHADAP HASIL BELAJAR PKn SISWA KELAS X DI SMK GUNA BANGSA BANJARSARI KABUPATEN LEBAK

Hendayati, Lilis (2016) PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH (PBM) DAN BERPIKIR KRITIS TERHADAP HASIL BELAJAR PKn SISWA KELAS X DI SMK GUNA BANGSA BANJARSARI KABUPATEN LEBAK. Master thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH (PBM) DAN BERPIKIR KRITIS TERHADAP HASIL BELAJAR PKN.PDF - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (9MB)

Abstract

This study aims to determine the effect of the use of problem-based learning (PBL) and the critical thinking skills of students to the learning outcomes on citizenship education lessons (Material: Community participation in the political system in Indonesia) at SMK Guna Bangsa Banjarsari Lebak. Samples were randomized by random (Random Sampling) of the sample were determined. This study population X class numbered 80 people were also sampled (saturated sample). Data collection techniques with the members test (Post). The research results obtained (1) There are differences in citizenship education learning outcomes on student X using problem-based learning (PBL) with the direct learning model. (2) There are differences in learning outcomes of students with critical thinking skills with the ability of students to think critically low. (3) There are differences in learning outcomes of students with problem based learning with students having higher critical thinking skills and by using model directly with students who have the ability to think critically high. (4) There are differences in learning outcomes using problem based learning with students who have the ability to think critically low and student learning outcomes using direct learning model students who have the ability to think critically low. (5) There are differences in learning outcomes of problem based learning with students having higher critical thinking skills with student learning outcomes using direct learning model with students who have the ability to think critically low. (6) There are differences in learning outcomes of students with learning model directly with students who have a high critical thinking skills and learning outcomes of students with learning model directly with students who have the ability to think critically low.

Item Type: Thesis (Master)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHIDAYAT, SHOLEH195805091984031003
Thesis advisorASMAWATI, LULUK197306072008122001
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh penggunaan model pembelajaran berbasis masalah (PBM) dan Kemampuan berpikir kritis siswa terhadap hasil belajar pada pelajaran pendidikan kewarganegaraan (Materi : Peran serta masyarakat dalam sistem politik di Indonesia) di SMK Guna Bangsa Banjarsari Kabupaten Lebak. Sampel diacak secara random (Random Sampling) dari sample yang ditentukan. Populasi penelitian ini kelas X berjumlah 80 orang yang juga dijadikan sampel (sampel jenuh). Teknik pengumpulan datanya dengan member test (Post). hasil penelitian tersebut memperoleh (1) Terdapat perbedaan hasil belajar pendidikan kewarganegaraan pada siswa X dengan menggunakan model pembelajaran berbasis masalah (PBM) dengan Model pembelajaran langsung. (2) Terdapat perbedaan hasil belajar siswa dengan kemampuan berpikir kritis tinggi dengan kemampuan siswa berpikir kritis rendah . (3) Terdapat perbedaan hasil belajar siswa dengan model pembelajaran berbasis masalah dengan siswa yang memiliki kemampuan berpikir kritis tinggi dan dengan menggunakan model pembelajaran langsung dengan siswa yang memiliki kemampuan berpikir kritis tinggi. (4) Terdapat perbedaan hasil belajar menggunakan model pembelajaran berbasis masalah dengan siswa yang memiliki kemampuan berpikir kritis rendah dan hasil belajar siswa dengan menggunakan model pembelajaran langsung siswa yang memiliki kemampuan berpikir kritis rendah. (5) Terdapat perbedaan hasil belajar model pembelajaran berbasis masalah dengan siswa yang memiliki kemampuan berpikir kritis tinggi dengan hasil belajar siswa menggunakan model pembelajaran langsung dengan siswa yang memiliki kemampuan berpikir kritis rendah. (6) Terdapat perbedaan hasil belajar siswa dengan model pembelajaran langsung dengan siswa yang memiliki kemampuan berpikir kritis tinggi dan hasil belajar siswa dengan model pembelajaran langsung dengan siswa yang memiliki kemampuan berpikir kritis rendah
Uncontrolled Keywords: Problem-based learning (PBL), Critical Thinking Skills and Learning Outcomes Model Pembelajaran berbasis masalah (PBM), Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar
Subjects: L Education > L Education (General)
T Technology > T Technology (General)
Divisions: 08-Pascasarjana
08-Pascasarjana > Magister Teknologi Pembelajaran
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 30 Mar 2022 13:35
Last Modified: 30 Mar 2022 13:35
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/11135

Actions (login required)

View Item View Item