M. Baihaqi, M. Baihaqi (2015) PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN REALISTIC MATHEMATIC EDUCATION DAN MOTIVASI BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS 10 SMK NEGERI 4 KABUPATEN TANGERANG. Master thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text
PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN .PDF - Published Version Restricted to Registered users only Download (3MB) |
Abstract
The purpose of this study is to find out the effect of Learning Realistic Mathematic Education Model and Learning Motivation to the Learning achievment. This research was conducted at SMKN 4 Kab. Tangerang drom July to December. The population of this study was students of 10 th grade accounting C and 10 th grade Business Administration A. The method of this study was design experiment. By giving treatment to the student groups (treatments) by using Realistic Mathematic Education Model while as the control class using conventional model. As for the moderator variable was the students learning motivation to the mathematic class. To analysis the data wase use analysis of variance (ANOVA) two-way with significant level of 5 %. The first hypothesis was difference to the student learning achievement with using Realistic Mathematic Education Model with using conventional model by mean of Fcalculate > F table with score 103,26 > 3,99. The second hypothesis there ware differences of the student learning mathematic achievement between students who have high motivation and low motivation, it shomed by Fcalculate > F table with score 11,47 > 3,99. The Third hypothesis was the effect of interaction between Learning Realistic Mathematic Education Models and Learning Motivation Achievement the result of linear program was Fcalculate > F table by means 7,27> 3,99. The fourth hypothesis , there were differences in the level achievement to the linear program between using Learning Realistic Mathematic Education Models to the student who have low learning motivation with conventional model the result showed by varian test result Fcalculate > F table with score 1,88 > 1,85. The Fifth hypothesis there were difference level of Learning Realistic Mathematic Education Models to the student who have high learning motivation with using conventional model by varian test result Fcalculate > F table with score 2,88 > 1,85
Item Type: | Thesis (Master) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh penggunaan model pembelajaran Realistic Mathematic Education dan Motivasi Belajar terhadap hasil belajar matematika. Penelitian ini dilakukan di SMKN 4 Kab.Tangerang dari bulan Juli sampai dengan Desember 2015. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa SMKN 4 Kab. Tangerang dan sampelnya adalah siswa kelas 10 Akuntansi C dan 10 Tata Niaga A. Metode penelitian menggunakan rancangan eksperimen dengan perlakuan terhadap kelompok siswa (treatmen) menggunakan model pembelajaran Realistic Mathematic Education sedangkan untuk kelas kontrol menggunakan model konvensional. Sedangkan untuk variabel moderatornya adalah motivasi siswa belajar pada mata pelajaran matematika. Untuk analasis data menggunakan analisis varian (ANAVA) dua arah dengan taraf signifikan 5 %. Hipotesis pertama terdapat perbedaan hasil belajar siswa yang menggunakan model Realistic Mathematic Education dengan yang menggunakan model konvensional dengan Fhitung > Ftabel dengan nilai 103,26 > 3,99. Hipotesis kedua terdapat perbedaan hasil belajar matematika siswa antara yang memiliki motivasi tinggi dengan motivasi rendah dinyatakan dengan hasil Fhitung > Ftabel dengan nilai 11,47 > 3,99. Hipotesis ketiga pengaruh interaksi antara Model Pembelajaran Realistics Mathematics Education dan motivasi terhadap hasil belajar program linear dinyatakan dengan hasil Fhitung > Ftabel dengan nilai 7,27> 3,99. Hipotesis keempat terdapat perbedaan tingkat hasil belajar pada materi program linear antara yang menggunakan Model Pembelajaran Realistics Mathematics Education pada siswa yang memiliki motivasi Belajar yang rendah dengan Model Konvensional dinyatakan dengan hasil uji varian Fhitung > Ftabel dengan nilai 1,88 > 1,85. Hipotesis kelima terdapat perbedaan tingkat hasil belajar pada materi program linear antara yang menggunakan Model Pembelajaran Realistics Mathematics Education pada siswa yang memiliki motivasi Belajar yang tinggi dengan yang menggunakan Model Konvensional dengan hasil uji varian Fhitung > Ftabel dengan nilai 2,88 > 1,85. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Learning Model Realistic Mathematic Education.Motivasi Learning. Learning outcomes. Experimental research Model Pembelajaran Realistic Mathematic Education.Motivasi Belajar. Hasil Belajar. Penelitian Eksperimen | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) T Technology > T Technology (General) |
|||||||||
Divisions: | 08-Pascasarjana 08-Pascasarjana > Magister Teknologi Pembelajaran |
|||||||||
Depositing User: | Perpustakaan Pusat | |||||||||
Date Deposited: | 30 Mar 2022 13:30 | |||||||||
Last Modified: | 30 Mar 2022 13:30 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/11133 |
Actions (login required)
View Item |