Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH METODE SAS DAN MINAT BELAJAR SISWA TERHADAP KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN DI KELAS 1 SDN CITIIS KECAMATAN PADARINCANG KABUPATEN SERANG

DARIANTI, EPAH (2016) PENGARUH METODE SAS DAN MINAT BELAJAR SISWA TERHADAP KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN DI KELAS 1 SDN CITIIS KECAMATAN PADARINCANG KABUPATEN SERANG. Master thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
PENGARUH METODE SAS DAN MINAT BELAJAR SISWA TERHADAP KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN DI KELAS 1 SDN C.PDF - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (7MB)

Abstract

AS and learning interest of the students the ability to read the beginning. Outcomes learning impact, the research used another method in the study for comparison is with the lecture method. The study was conducted in SDN Citiis districts Padarincang Serang regency of Banten province by using research methods and design Factorial Experiments. The study population has class 1 of 60 people, with 30 people classroom experiments and 30 as the control class. Data collection techniques using instruments in the form of a questionnaire to determine the level of emotional intelligence of students and achievement test to determine the level of reading ability of students after learning starters. The instrument is calibrated by test validity and reliability coefficient. The results showed that there here differences in learning outcomes Early reading ability of students using SAS (A1) with the lecture method (A2) in the study with a mean (A1) 15.20 and the mean (A2) of 12.47. Early reading ability of learning outcomes of students who possess a high interest in learning higher learning outcomes than students who possess a low learning interest, either using SAS or lecture with a mean (B1) at 16.10 and the mean (B2) of 11.57. There is an interaction between the use of methods of SAS with student interest in the ability to read the beginning, as compared with the use of student interest turns the lecture method mean a lower learning outcomes. Based on these results imply that the use of methods of SAS and student interest influence on learning out comes Early reading ability in grade 1 SDN Citiis Padarincang District of Serang District.

Item Type: Thesis (Master)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSYARBINI, ASNAWI195207261981031002
Thesis advisorRUSDIYANI, ISTI196402281990012001
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh penggunaan metode SAS dan minat belajar yang dimiliki siswa terhadap kemampuan membaca permulaan. Untuk mengetahui seberapa besar pengaruhnya, peneliti menggunakan metode lain dalam pembelajaran sebagai perbandingan yaitu dengan metode ceramah. Penelitian dilakukan di SDN Citiis kecamatan Padarincang kabupaten Serang Provinsi Banten dengan menggunakan metode penelitian Eksperimen dan Desain Faktorial. Populasi penelitian adalah siswa kelas1 sebanyak 60 orang, yaitu 30 orang kelas eksperimen dan 30 orang sebagai kelas kontrol. Teknik pengumpulan data menggunakan instrumen yang berbentuk kuisioner untuk mengetahui tingkat kecerdasan emosional siswa dan tes hasil belajar untuk mengetahui tingkat kemampuan membaca permulaan siswa setelah dilakukan pembelajaran.Instrumen dikalibrasi dengan uji validitas butir dan koefisien reliabilitas. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat perbedaan hasil belajar kemampuan membaca permulaan siswa yang menggunakan metode SAS (A1) dengan metode ceramah (A2) dalam pembelajaran dengan rerata (A1) sebesar 15,20 dan rerata (A2) sebesar 12,47. Hasil belajar kemampuan membaca permulaan siswa yang memliki minat belajar tinggi lebih tinggi hasil belajarnya dibandingkan dengan siswa yang memliki minat belajar rendah, baik menggunakan metode SAS maupun metode ceramah dengan rerata (B1) sebesar 16,10 dan rerata (B2) sebesar 11,57. Ada interaksi antara penggunaan metode SAS dengan minat belajar siswa terhadap kemampuan membaca permulaan, karena jika dibandingkan minat belajar siswa dengan penggunaan metode ceramah ternyata rerata hasil belajarnya lebih rendah. Berdasarkan hasil penelitian tersebut memberikan implikasi bahwa penggunaan metode SAS dan minat belajar siswa berpengaruh terhadap hasil belajar kemampuan membaca permulaan di kelas1 SDN Citiis Kecamatan Padarincang Kabupaten Serang
Uncontrolled Keywords: SAS method, Student Interest in Learning and Literacy Starters Against Metode SAS, Minat Belajar dan Kemampuan Membaca Permulaan
Subjects: L Education > L Education (General)
T Technology > T Technology (General)
Divisions: 08-Pascasarjana
08-Pascasarjana > Magister Teknologi Pembelajaran
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 30 Mar 2022 13:24
Last Modified: 30 Mar 2022 13:24
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/11130

Actions (login required)

View Item View Item