Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DENGAN MENGGUNAKAN MODEL COOPERATIVE LEARNING TIPE EVERYONE IS TEACHER HERE PADA MATA PELAJARAN IPS (Penelitian Tindakan Kelas pada Materi Tokoh-tokoh Sejarah PadaMasa Hindu-Budha dan Islam di Indonesia di Kelas V SDN Tembong 2 Kecamatan Cipocok Jaya)

Prastyo, Eki (2016) UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DENGAN MENGGUNAKAN MODEL COOPERATIVE LEARNING TIPE EVERYONE IS TEACHER HERE PADA MATA PELAJARAN IPS (Penelitian Tindakan Kelas pada Materi Tokoh-tokoh Sejarah PadaMasa Hindu-Budha dan Islam di Indonesia di Kelas V SDN Tembong 2 Kecamatan Cipocok Jaya). S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DENGAN MENGGUNAKAN MODEL COOPERATIVE LEARNING TIPE EVERYON.PDF - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (8MB)

Abstract

Implementation of action research is motivated their issue, namely the lack of student learning outcomes in social science subjects and less active students in learning. This study aims to help teachers improve student learning outcomes by using a model of cooperative everyone is teacher here on the subjects of social science research method using a class action research model Kemmis and Mc Taggart. Subjects in this study were 25 students of class V SDN Tembong 2. Implementation of action research conducted during two cycles, each cycle consisting of two meetings. By using the research instrument in the form of a test with 15 multiple choice and teacher interviews. Prasiklus learning outcomes at 44.44%. In the first cycle mastery learning students has increased to 64% and the percentage of student activity reached 72%. Then, the second cycle mastery learning students has increased by 84%. From these data the data acquisition can be concluded that by using cooperative learning model everyone is teacher here can improve student learning outcomes in social studies.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHendracipta, Nana197901092005011002
Thesis advisorHakim, Zery Rahman1980033120100121002
Additional Information: Pelaksanaan penelitian tindakan kelas ini dilatarbelakangi adanya masalah yaitu rendahnya hasil belajar siswa pada mata pelajaran ilmu pengetahuan sosial dan kurang aktifnya siswa dalam pembelajaran. Penelitian ini bertujuan untuk membantu guru meningkatkan hasil belajar siswa dengan menggunakan model kooperatif tipe everyone is teacher here pada mata pelajaran ilmu pengetahuan sosial dengan metode penelitian tindakan kelas menggunakan model penelitian Kemmis & Mc taggart. Subjek dalam penelitian ini adalah 25 siswa kelas V SDN Tembong 2. Pelaksanaan penelitian tindakan kelas dilakukan selama dua siklus, setiap siklus terdiri dari dua kali pertemuan. Dengan menggunakan instrument penelitian berupa tes dengan 15 soal pilihan ganda dan wawancara guru. Hasil belajar pada prasiklus 44,44%. Pada siklus I ketuntasan belajar siswa mengalami peningkatan mencapai 64% dan persentase aktivitas siswa mencapai 72%. Kemudian, siklus II ketuntasan belajar siswa mengalami peningkatan sebesar 84%. Dari perolehan data tersebut data tersebut dapat disimpulkan bahwa dengan menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe everyone is teacher everyone is teacher here dapat meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS.
Uncontrolled Keywords: model pembelajaran kooperatif tipe everyone is teacher here, hasil belajar. cooperative learning model everyone is teacher here, learning outcomes
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education
L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 30 Mar 2022 12:07
Last Modified: 30 Mar 2022 12:07
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/11098

Actions (login required)

View Item View Item