Haeresty, Rivani (2016) UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DENGAN MENGGUNAKAN METODE ROLE PLAYING DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN KELAS IV (Penelitian Tindakan Kelas di SDN Sumber Agung Kel. Sumur Pecung, Kota Serang). S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text
UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DENGAN.pdf - Published Version Restricted to Registered users only Download (6MB) |
Abstract
The purpose of this research is to increase the activity and student learning outcomes in social studies using the learning method of Role Playing. The method used in this research is a classroom action research. Implementation procedures through two cycles where each cycle consists of: (1) Planning (Planning), (2) Implementation (Acting), (3) Observation (observing), (4) Reflection (Reflecting). The instrument collecting data in this study using sheet student activity, interview, documentation and sheets of test to measure student learning outcomes.Use of Role Playing learning method in Education Citizenship studies in class IV Elementary School Sumber Agung on increased activity and student learning outcomes. It can be seen from the average activity of students in the first cycle (78,7%) to the category of "Enough" increased by 39,4% in the second cycle becomes (80,7%) to the category of "Very Good’’.Completeness student learning outcomes in the first cycle reached (66,6%) increased by 27,3 in the second cycle becomes (87,8%). It can be concluded Role Playing method use can increase the activity and student learning outcomes in Education Citizenhip studies.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa pada mata pelajaran PKn dengan menggunakan metode pembelajaran Role Playing. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas. Prosedur pelaksanaan melalui dua siklus dimana setiap siklusnya terdiri dari: (1) Perencanaan (Planning), (2) Pelaksanaan (Acting), (3) Observasi (observing,) (4) Refleksi (Reflecting). Instrumen pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan lembar soal tes, lembar aktivitas siswa, pedoman wawancara, dan dokumentasi untuk mengukur Hasil Belajar Siswa. Penggunaan model pembelajaran Role Playing pada mata pelajaran PKn di kelass IV SD Negeri Sumber Agung dapat meningkatan aktivitas dan hasil belajar siswa. Hal ini dapat dilihat dari rata-rata aktivitas belajar siswa pada siklus I (78,7%) dengan kategori “Cukup” meningkat sebesar 39,4% pada siklus II menjadi (80,7%) dengan kategori “Sangat Baik”. Ketuntasan hasil belajar siswa pada siklus I mencapai (66,6%) meningkat sebesar 27,3% pada siklus II menjadi (87,8%). Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa penggunaan metode Role Playing dapat meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa pada mata pelajaran PKn. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Model pembelajaran Role Playing ,aktivitas dan hasil belajar PKn. Method of Role Playing learning activity and learning outcomes Education citizenship studies | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) L Education > LB Theory and practice of education L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education |
|||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar |
|||||||||
Depositing User: | Perpustakaan Pusat | |||||||||
Date Deposited: | 29 Mar 2022 15:27 | |||||||||
Last Modified: | 29 Mar 2022 15:27 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/10987 |
Actions (login required)
View Item |