Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

MENINGKATKAN PEMBELAJARAN TERPADU IPA DENGAN PENDEKATAN SAINTIFIK DAN KREATIVITAS DI KELAS V SDN KEDALEMAN I CIBEBER KOTA CILEGON

Suherawati, Teti (2016) MENINGKATKAN PEMBELAJARAN TERPADU IPA DENGAN PENDEKATAN SAINTIFIK DAN KREATIVITAS DI KELAS V SDN KEDALEMAN I CIBEBER KOTA CILEGON. Master thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
MENINGKATKAN PEMBELAJARAN TERPADU IPA DENGAN PENDEKATAN SAINTIFIK DAN KREATIVITAS DI KELAS V SDN .PDF - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (8MB)

Abstract

This study aims to improve the integrated learning science by using scientific approach and creativity of the students. The subjects were students of class V B SDN Kedaleman 1 totaled 33 students. This study uses a Class Action Research (PTK) diagnostic models and Mc Taggar Kemmis three cycles. Each cycle consists of four stages: planning, action, observation, and reflection. The instrument uses observations, questionnaires and tests. The study used mixed menthod analysis. Data processed qualitatively and quantitatively. Target of this research is an increase in integrated learning science and creativity of students by 40% of students in cycle 1.60% in cycle 2 and 80% on the creativity of students 3.Ability cycle was analyzed based on the results of tests using sheet instruments. The study's findings indicate that effective scientific approach used in integrated science teaching in class VB SDN Kedaleman 1. Student interaction occurs in the classroom with activities to observe, ask, collect data, associate, communicate the results of group discussions. Students are able to conduct any activity observation results presentation in front of the class. The results showed a scientific approach to increase the effectiveness of cycle 1 was 62%, 77% cycle 2 and cycle 3 by 87, 6%. Results showed there was an increase creativity of students from the first cycle of 63%, 75% cycle 2 and cycle 3 by 81% .There is an increase in the evaluation results in each cycle. Results showed there was an increasing IPA-integrated learning evaluation of cycle 1 by 64%, amounting to 74.7% cycle 2 and cycle 3 was 82%. Teachers can use a scientific approach to the IPA integrated learning and other learning in the classroom. Scientific approach can be applied in the classroom using the curriculum SBC.

Item Type: Thesis (Master)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSYARBINI, ASNAWI195207261981031002
Thesis advisorASMAWATI, LULUK197306072008122001
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan pembelajaran IPA terpadu dengan menggunakan pendekatan saintifik dan kreativitas siswa . Subjek penelitian adalah siswa kelas V B SDN Kedaleman 1 berjumlah 33 siswa. Penelitian ini menggunakan Penelitian Tindakan Kelas ( PTK ) diagnostik model Kemmis dan Mc Taggar sebanyak tiga siklus. Setiap siklus terdiri dari empat tahap yaitu perencanaan, tindakan, observasi, dan refleksi. Instrumen menggunakan observasi, angket dan tes. Penelitian menggunakan mixed menthod analisis. Data diolah secara kualitatif dan kuantitatif. Target pada penelitian ini adalah adanya peningkatan pada pembelajaran terpadu IPA dan kreativitas siswa oleh 40% siswa pada siklus 1,60% pada siklus 2 dan 80 % pada siklus 3.Kemampuan kreativitas siswa dianalisis berdasarkan hasil tes menggunakan lembar instrumen . Temuan penelitian menunjukkan bahwa pendekatan saintifik efektif digunakan dalam pembelajaran IPA terpadu di kelas VB SDN Kedaleman 1. Interaksi siswa terjadi di kelas dengan kegiatan mengamati, menanya, mengumpulkan data, mengasosiasikan, mengomunikasikan hasil diskusi kelompok . Siswa mampu melaksankan kegiatan presentasi hasil pengamatan di depan kelas . Hasil penelitian menunjukkan terdapat peningkatan efektivitas pendekatan saintifik dari siklus 1 sebesar 62 %, siklus 2 sebesar 77 %, dan siklus 3 sebesar 87 ,6 %. Hasil penelitian menunjukkan terdapat peningkatan kreativitas siswa dari siklus 1 sebesar 63 %, siklus 2 sebesar 75 % dan siklus 3 sebesar 81%.Ada peningkatan hasil evaluasi pada tiap siklus . Hasil penelitian menunjukkan terdapat peningkatan evaluasi pembelajaran terpadu IPA dari siklus 1 sebesar 64 %, siklus 2 sebesar 74,7 % dan siklus 3 sebesar 82 %. Guru dapat menggunakan pendekatan saintifik pada pembelajaran terpadu IPA dan pembelajaran lainnya di kelas. Pendekatan saintifik bisa di terapkan di kelas yang menggunakan kurikulum KTSP
Uncontrolled Keywords: scientific approach, creativity of students, evaluation of student assessment Pembelajaran terpadu IPA, pendekatan saintifik, Kreativitas siswa kelas V Sekolah Dasar
Subjects: L Education > L Education (General)
T Technology > T Technology (General)
Divisions: 08-Pascasarjana
08-Pascasarjana > Magister Teknologi Pembelajaran
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 29 Mar 2022 14:29
Last Modified: 29 Mar 2022 14:29
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/10973

Actions (login required)

View Item View Item