Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

KEMAMPUAN MENULIS RESENSI KUMPULAN CERPEN YANG DIPENGARUHI OLEH MODEL PEMBELAJARAN MIND MAPPING DAN BERPIKIR KREATIF PADA SISWA KELAS XII SMA NEGERI 8 KOTA SERANG TAHUN PELAJARAN 2016/2017

Mutiara Hikmawaty, Intan (2016) KEMAMPUAN MENULIS RESENSI KUMPULAN CERPEN YANG DIPENGARUHI OLEH MODEL PEMBELAJARAN MIND MAPPING DAN BERPIKIR KREATIF PADA SISWA KELAS XII SMA NEGERI 8 KOTA SERANG TAHUN PELAJARAN 2016/2017. Master thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
KEMAMPUAN MENULIS RESENSI KUMPULAN CERPEN YANG DIPENGARUHI OLEH MODEL PEMBELAJARAN MIND MAPPING D.PDF - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (3MB)

Abstract

This research was conducted in class XII of IPA 1 and XII of IPA 2 SMA Negeri 8 Serang, using experimental methodswith a design of Experiment by applying treatment 2 x 2. The quantitative data obtained through another ability of writing a review of short story collection and creative thinking test. The data analysis using ANOVA 2 lines and processed using SPSS program version 22. The results of the research showed (1) there is a significant difference between the model of Mind Mapping with the model of ekspository. This is evidenced from the acquisition value Fcount> Ftabel, or 22.292 > 4,26. So, in this research, there is a difference between the two models of learning.(2) there is a difference between students who think creatively with that creative thinking is low, from data processing the obtained value of Fcount> Ftabel, or 6.028 > 4,26. So, in this research, there is a difference between the two models of learning. (3) there are interactions between the model of learning and creative thinking of the students, the results of the analysis of the data obtained value Fhitung> Ftabel, or 9.515 > 4,26. So, in this research, there is an interaction between the learning model with the creative thinking of students. (4) there is the influence model of Mind Mapping with students who are high in thinking creatively, the results of the analysis of data obtained value tcount> ttabel, or-7.486 > 4,45. So, in this research, there is the influence of model learning of mind mapping and creative thinking. (5) there is the influence model of Mind Mapping with students who think creatively, the results of the analysis of data obtained value tcount> ttabel, or-6.611 > 4,45. So, in this research, there is the influence model of mind mapping and creative thinking. (6) there is the influence of expository model with students who think creatively, the result of analysis of the retrieved value tcount> ttabel, or-14.453 > 4,45. So, in this research, there is the influence of model ekspositori and creative learning.(7) there is the influence of expository model with students who think creatively, the analysis results obtained value tcount> ttabel, or-12.562 > 4,45. So, in this research, there is the influence of model ekspositori learning and creative thinking

Item Type: Thesis (Master)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorEDIWARMAN, EDIWARMAN1966100520011120002
Thesis advisorERWIN JUANSAH, DASE197707262003121001
Additional Information: Penelitian ini dilakukan di kelas XII IPA 1 dan XII IPA 2 SMA Negeri 8 Kota Serang, menggunakan metode eksperimen dengan disain Eksperimen by treatment 2x2. Data kuantitatif diperoleh malalui kemampuan menulis resensi kumpulan cerpen dan tes berpikir kreatif. Analisis data menggunakan ANOVA 2 jalur serta diolah menggunakan program SPSS versi 22. Hasil penelitian menunjukkan (1) Terdapat perbedaan yang signifikan antara model Mind Mapping dengan model ekspositori. Hal ini dibuktikan dari perolehan nilai Fhitung > Ftabel, atau 22,292 > 4,26. Sehingga, dalam penelitian ini terdapat perbedaan antara dua model pembelajaran. (2) Terdapat perbedaan antara siswa yang berpikir kreatif tinggi dengan yang berpikir kreatif rendah, dari pengolahan data didapat nilai Fhitung > Ftabel, atau 6,028 > 4,26. Sehingga, dalam penelitian ini terdapat perbedaan antara dua model pembelajaran. (3) Terdapat interaksi antara model pembelajaran dan berpikir kreatif siswa, hasil analisis data diperoleh nilai Fhitung > Ftabel, atau 9,515 > 4,26. Sehingga, dalam penelitian ini terdapat interaksi antara model pembelajaran dengan berpikir kreatif siswa. (4) Terdapat pengaruh model Mind Mapping dengan siswa yang berpikir kreatif tinggi, hasil analisis data diperoleh nilai thitung > ttabel, atau -7,486> 4,45. Sehingga, dalam penelitian ini terdapat pengaruh model pembelajaran mind mapping dan berpikir kreatif tinggi. (5) Terdapat pengaruh model Mind Mapping dengan siswa yang berpikir kreatif rendah, hasil analisis data diperoleh nilai thitung > ttabel, atau -6,611 > 4,45. Sehingga, dalam penelitian ini terdapat pengaruh model mind mapping dan berpikir kreatif rendah. (6) Terdapat pengaruh model eskpositori dengan siswa yang berpikir kreatif, hasil analisis diperoleh nilai thitung > ttabel, atau -14,453 > 4,45. Sehingga, dalam penelitian ini terdapat pengaruh model pembelajaran ekspositori dan kreatif tinggi. (7) Terdapat pengaruh model ekspositori dengan siswa yang berpikir kreatif rendah, hasil analisis diperoleh nilai thitung > ttabel, atau 12,562> 4,45. Sehingga, dalam penelitian ini terdapat pengaruh model pembelajaran ekspositori dan berpikir kreatif rendah
Uncontrolled Keywords: Mind Mapping, creative thinking, the ability to write a review of a set of short story Mind Mapping, Berpikir Kreatif, Kemampuan Menulis Resensi Kumpulan Cerpen
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 08-Pascasarjana
08-Pascasarjana > 88101-Magister Pendidikan Bahasa Indonesia
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 29 Mar 2022 13:29
Last Modified: 29 Mar 2022 13:29
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/10951

Actions (login required)

View Item View Item