Maulani, Nisa (2014) ANALISIS RAGAM BAHASA PADA “STATUS UPDATE” FACEBOOK DAN RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN MENULIS KELAS VIII SMP. Master thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.
Text
ANALISIS RAGAM BAHASA PADA STATUS UPDATE FACEBOOK DAN RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN MENULIS KE.pdf - Published Version Restricted to Registered users only Download (2MB) |
Abstract
Starting from a particular curiosity in learning about the various linguistic and sociolinguistic preoccupation in updating facebook status concerned about eventually doing research on language diversity facebook status updates. Curiosity is the research question "How does the use of the description in terms of speakers of different languages used in the facebook status and its relation to the lesson plan writing eighth grade junior high?" And "How does the description of the use of different languages in terms of formality used in facebook status and conjunction with the lesson plan writing eighth grade junior high? " The purpose of this study to describe the use of different languages in terms of speakers used in facebook status and its relation to the lesson plan writing eighth grade junior high school and describes the use of regional variations in terms of formality used in facebook status and its relation to the lesson plan writing class VIII SMP. To carry out this research used descriptive method. Meanwhile, the data collection techniques used were technical literature and documentation techniques. Further data analysis techniques used content analysis. The data source of this research is the status updates and facebook and implementation plan learning writing eighth grade junior high. Based on the results of the study found the use of language diversity in terms of speakers and use as many as 35 pieces of regional variations in terms of formality as many as 35 pieces. This means the speakers in terms of language diversity and language diversity in terms of formality balanced.
Item Type: | Thesis (Master) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Bermula dari keingintahuan dalam mempelajari bahasa khususnya sosiolinguistik tentang ragam bahasa dan keasyikan dalam mengupdate status facebook akhirnya melakukan penelitian berkaitan tentang ragam bahasa pada status update facebook. Keingintahuan ini dibuat dalam pertanyaan penelitian “Bagaimanakah deskripsi penggunaan ragam bahasa dari segi penutur yang digunakan di dalam status facebook dan kaitannya dengan rencana pelaksanaan pembelajaran menulis kelas VIII SMP?” dan “Bagaimanakah deskripsi penggunaan ragam bahasa dari segi keformalan yang digunakan di dalam status facebook dan kaitannya dengan rencana pelaksanaan pembelajaran menulis kelas VIII SMP?” Tujuan penelitian ini untuk mendeskripsikan penggunaan ragam bahasa dari segi penutur yang digunakan di dalam status facebook dan kaitannya dengan rencana pelaksanaan pembelajaran menulis kelas VIII SMP serta mendeskripsikan penggunaan ragam bahasa dari segi keformalan yang digunakan di dalam status facebook dan kaitannya dengan rencana pelaksanaan pembelajaran menulis kelas VIII SMP. Untuk melaksanakan penelitian ini digunakan metode deskriptif. Sementara itu, teknik pengumpulan data yang digunakan adalah teknik studi pustaka dan teknik dokumentasi. Selanjutnya teknik analisis data yang digunakan analisis isi. Sumber data penelitian ini yaitu status update dan facebook dan rencana pelaksanaan pembelajaran menulis kelas VIII SMP. Berdasarkan hasil penelitian ditemukan penggunaan ragam bahasa dari segi penutur sebanyak 35 buah dan penggunaan ragam bahasa dari segi keformalan sebanyak 35 buah. Artinya antara ragam bahasa dari segi penutur dan ragam bahasa dari segi keformalan seimbang | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Analysis of Language Variety in the "Status Update" Facebook and Learning Implementation Plan Writing Class VIII Junior High School . Analisis Ragam Bahasa pada “Status Update” Facebook dan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Menulis Kelas VIII Sekolah Menengah Pertama | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) | |||||||||
Divisions: | 08-Pascasarjana 08-Pascasarjana > 88101-Magister Pendidikan Bahasa Indonesia |
|||||||||
Depositing User: | Perpustakaan Pusat | |||||||||
Date Deposited: | 29 Mar 2022 11:48 | |||||||||
Last Modified: | 29 Mar 2022 11:48 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/10931 |
Actions (login required)
View Item |