Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENINGKATAN KEMAMPUAN HASIL BELAJAR MEMBACA AL-QUR’AN PADA PELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM MELALUI PENGGUNAAN MEDIA VISUAL GAMBAR DAN AKTIVITAS BELAJAR DI KELAS 2 SDN SINDANGSARI PETIR KABUPATEN SERANG 2014

Adawiyah, Robiatul (2014) PENINGKATAN KEMAMPUAN HASIL BELAJAR MEMBACA AL-QUR’AN PADA PELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM MELALUI PENGGUNAAN MEDIA VISUAL GAMBAR DAN AKTIVITAS BELAJAR DI KELAS 2 SDN SINDANGSARI PETIR KABUPATEN SERANG 2014. Master thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
2. PENINGKATAN KEMAMPUAN HASIL BELAJAR MEMBACA AL-QURAN PADA PELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM MELALUI PENGGUNAAN MEDIA VISU (1).pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (7MB)

Abstract

This research aims to improve learning out comes and enhance the activity of reading Quran learning through the use of visual media drawing on the lessons of Islamic religious education in the public school classroom 2 Sindangsari Petir.The study subjects were all students in grade 2 Elementary School Sindangsari consisting of 9 students and 11 female students. It is motivated by passive daability to read the Qur'an low students and learning activities of students who in learning the Quran in the subject caused by Islamic Religious Education learning method is still traditional, centered on lectures and memorization.The research a Classroom Action Research.This study conducted as many as 3 cycles. To improve learning out comes and enhance the activity of reading Quran learning through the use of visual media in the Islamic religious education classes held each cycle.In the first cycle testresults ofthe abilityto read the Qur'an shows the averag value of the first cycle is 69.7 with 50% of students achieving scores above average results Krteria Completeness Maximum. The ability to read the Qur'an in the second cycleis 71.3 or 60% of students scored above Krteria Completeness Maximum and averages the ability to read the Qur'an in the third cyclewas83.2with80% of pupils achievegradesabove Krteria Completeness Maximum. In the first cycle learning activities in the category enough, with an average of 55.4%, it has shown a good learning activity as abase line in cycle I. In the second cycle students' learning activities are still in the category of Self, but in creased the percentage value 58%.Student learning activities reached 63% and is in good category.Based on the description can be drawn a conclusion that through the use of visual media images can improve learning out comes recite the Qur'an and increases the activity of the lessons learned in Islamic religious education in public elementary school grade 2 Sindangsari.

Item Type: Thesis (Master)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSyarif, Chussaery195212122003121001
Thesis advisorSyarbini, Asnawi19527261981031002
Additional Information: enelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan hasil belajar membaca Al-Qur’an dan meningkatkan aktivitas belajar melalui penggunaan media visual gambar pada pelajaran Pendidikan Agama Islam di kelas 2 sekolah negeri sindangsari petir. Subjek penelitian ini adalah seluruh siswa seluruh siswa kelas 2 SDN Sindangsari Petir yang terdiri dari 9 siswa dan 11 siswi. Hal ini dilatar belakangi oleh kemampuan siswa yang rendah dalam membaca Al-Qur’an dan aktivitas belajar pada pelajaran PAI yang disebabkan oleh metode pembelajaran yang monoton, tefokus pada metode ceramah tradisional, hafalan, sehingga pembelajaran menjadi pasif.Penelitian ini merupakan Penelitian Tindakan Kelas.Penelitian ini dilaksanakan sebanyak tiga Siklus.Untuk meningkatkan kemampuan hasil belajar membaca Al-Qur’an dan meningkatkan aktivitas belajar melalui penggunaan media visual pada pelajaran pendidikan agama Islam maka dilaksanakan setiap siklusnya. Pada siklus I Kemampuan membaca AlQur’an menunjukkan rata-rata nilai siklus I adalah 69.7 dengan 50% siswa mencapai nilai di atas KKM. Rata-rata nilai kemampuan membaca Al-Qur’an pada Siklus II adalah 71.3 dengan 60% siswa mencapai nilai di atas KKM dan rata-rata hasil kemampuan membaca Al-Qur’an. Pada Siklus III adalah 83.2 dengan 80% siswa mencapai nilai di atas KKM.Pada siklus I aktivitas belajar masuk dalam kategori Cukup dengan rata-rata nilai 55.4%.Pada Siklus II aktivitas belajar siswa masih dalam kategori Cukup, tetapi mengalami peningkatan pada persentasenya yakni rata-rata nilai siswa 58%.Indikator keberhasilan tercapai pada Siklus III.Aktivitas belajar siswa mencapai 63% dan ada dalam kategori Baik. Berdasarkan uraian tersebut dapat ditarik suatu kesimpulan bahwa melalui penggunaan media visual gambar dapat meningkatkan kemampuan hasil belajar membaca Al-Qur’an dan meningkatkan aktivitas belajar pada pelajaran Pendidikan Agama Islam di kelas 2 sekolah dasar negeri sindangsari.
Uncontrolled Keywords: visual media images, the ability to recite the Qur'an learning outcomes and learning activitie. media visual gambar, kemampuan hasil belajar membaca AlQur’an dan aktivitas belajar
Subjects: L Education > L Education (General)
T Technology > T Technology (General)
Divisions: 08-Pascasarjana
08-Pascasarjana > Magister Teknologi Pembelajaran
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 29 Mar 2022 10:16
Last Modified: 29 Mar 2022 10:16
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/10881

Actions (login required)

View Item View Item