Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

UPAYA PENINGKATAN KETERAMPILAN MEMBACA DAN MEMAHAMI TEKS PUISI DENGAN MENERAPKAN METODE DEMONSTRASI PADA PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA

Pratama, Luky Indra (2015) UPAYA PENINGKATAN KETERAMPILAN MEMBACA DAN MEMAHAMI TEKS PUISI DENGAN MENERAPKAN METODE DEMONSTRASI PADA PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
SKRIPSI PDF LUKY INDRA PRATAMA.PDF - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (7MB)

Abstract

This research aims to improve the activity and increase skills students in understanding the text of poetry through the learning methods Demonstration. The form of this research is research the act of class (PTK) by using the model cycles performed in four stage is, planning, the implementation of, or action, observation, and reflection. This research was done because the lack of skills students in understanding the text of poetry on subjects indonesian language. A subject in this research is a student of class V SDN Mangkunegara which totaled 37 students. Data collection techniques used in research is, a test in the form of technique objective test the discussion. And techniques of a test that is non interview, observation or observation, field notes and documentation. While an instrument used for data collection is learning the test result of a sheet of observation, sheets of interview and test sheets. The study is done in two cycles. Each cycle consisting of two meetings and at each end so i can be a test to understand the text does the skill on any cycle. The research result show that the existence of the increase in activity of student reach 66,66% exhaustiveness activity, while in the cycle of II exhaustiveness activity has increased the percentage of students reaching 88,88%. On learning cycle 1 average value of has the results of student learning is with the percentage of 69,45 exhaustiveness 75,76%. Based on the results of a second lesson learned student average score 88,37% rate achieved exhaustiveness 100% test result after the with two categories of the learning process is considered to be a very good success as those reached a score of above exhaustiveness minimum criteria (KKM) as many as 100%. By this, application of a method of Demonstration can increase the activity and skills students understand the text of poety on subjects Indonesian language in the class V SDN Mangkunegara.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorJamaludin, Ujang197708012005011002
Thesis advisorR, Herwan F197306142003121001
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan aktivitas dan meningkatkan keterampilan siswa dalam membaca dan memahami teks puisi melalui metode pembelajaran Demonstrasi. Bentuk penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas (PTK) dengan menggunakan model siklus yang dilakukan dalam empat tahapan yaitu, perencanaan, pelaksanaan atau tindakan, observasi dan refleksi. Penelitian ini dilakukan karena rendahnya keterampilan siswa dalam membaca dan memahami teks puisi pada mata pelajaran Bahasa Indonesia. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas V SDN Mangkunegara yang berjumlah 37 siswa. Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini yaitu, teknik tes berupa tes objektif dan tes uraian. Dan teknik non tes yaitu wawancara, observasi atau pengamatan, catatan lapangan dan dokumentasi. Sedangkan instrumen yang digunakan untuk pengumpulan data yaitu tes hasil belajar berupa lembar observasi, lembar wawancara dan lembar tes. Penelitian ini dilaksanakan dalam dua siklus. Setiap siklus terdiri dari dua pertemuan dan pada setiap akhir pertemuan dilaksanakan tes sehingga dapat diketahui peningkatan keterampilan membaca dan memahami teks puisi pada setiap siklus. Hasil penelitian menunjukkan bahwa adanya peningkatan aktivitas siswa yang menyebabkan meningkatnya keterampilan membaca dan memahami teks puisi. Pada siklus I persentase ketuntasan aktivitas siswa mencapai 66,66%, sedangkan pada siklus II persentase ketuntasan aktivitas siswa mengalami peningkatan mencapai 88,88%. Pada pembelajaran siklus I nilai rata-rata hasil belajar siswa yaitu 69,45 dengan persentase ketuntatsan 75,76%. Sedangkan pada pembelajaran siklus II nilai rata-rata hasil belajar siswa mencapai 88,37 dengan persentase ketuntasan 100%. Hasil tes sesudah proses pembelajaran nilai di atas KKM sebanyak 100%. Dengan demikian, penerapan metode Demonstrasi dapat meningkatkan aktivitas dan keterampilan membaca dan memahami teks puisi siswa pada mata pelajaran Bahasa Indonesia di kelas V SDN Mangkunegara
Uncontrolled Keywords: A method of demondtrations, learning the Indonesian language, an increase in student learning activity and skills understand the text of poetry Metode Demonstrasi, pembelajaran bahasa Indonesia, peningkatan aktivitas belajar siswa dan keterampilan membaca dan memahami teks puisi
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education
L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 24 Mar 2022 14:31
Last Modified: 24 Mar 2022 14:31
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/10647

Actions (login required)

View Item View Item