Ama’tullah, Rizkika (2014) UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN PKN POKOK BAHASAN KERJA SAMA NEGARA-NEGARA DI ASIA DENGAN MENGGUNAKAN METODE ROLE PLAYING PADA SISWA KELAS VI. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.
Text
UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA POKOK BAHASAN KERJA SAMA NEGARA-NEGARA SI ASIA DENGAN.pdf - Published Version Restricted to Registered users only Download (18MB) |
Abstract
This research entitled “Efforts To Improve Student Achievement In Subject PKn Subject Of Cooperation In Asian Countries Using Role Playing In Class 6” This research investigate and describe the relationship between students’ teaching and learning prosess and their daily life, so might improve student’ achivement on PKn. Learning to solve problems that researchers using Role Playing Learning Method that aim to improve attention, activity and learning process of learners in the learning process on the material following the struggle against colonialism and optimal learning in order to obtain the optimal learning results. As for the formulation of this study were (1) how to increase student activity using method of Role Playing on the subjects of PKn subject of cooperation of countries in Asia in the 6 th grade of elementary school , and (2) how to improving student learning outcomes using method of Role Playing on the subjects of PKn subject of cooperation of countries in Asia in the 6 th grade of elementary school. The data analysis is analyzed based on the result of evaluation test the percentage of teachers’ activity and students’ activity at every cycle. Seen from the data pre-cycle levels of mastery learners only 65,9% or 29 people who completed the number of 44 students so that the learning process is implemented is not optimal. After a given action using method of Role Playing approach in the first cycle the number of students who pass the completeness criteria based teaching increased to 32 people or 72,7%, and the second cycle increased to 39 people or 88,6%. After a given action using method of Role Playing students activity in the first cycle the number of students who pass the teaching increased to 67,8%, and the second cycle increased 85,7%. It can be concluded that the use of learning method of Role Playing movement a positive impact on students understanding Elementary School six grade Cilegon 2.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Penelitian berjudul upaya meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran PKn pokok bahasan Kerja Sama Negara-negara di Asia dengan menggunakan metode role playing pada siswa kelas VI ini bertujuan untuk membawa dunia belajar menghubungkan dengan kehidupan nyata siswa sehingga meningkatkan hasil belajar PKn. Berdasarkan hasil penelitian awal yang dilakukan diperoleh masalah pembelajaran yang dihadapi peserta didik. Untuk mengatasi masalah pembelajaran tersebut peneliti menggunakan metode role playing yang bertujuan untuk meningkatkan perhatian, keaktifan dan hasil belajar peserta didik dalam mengikuti proses pembelajaran agar memperoleh hasil belajar yang optimal. Adapun rumusan masalah penelitian ini adalah (1) Bagaimana peningkatan aktivitas siswa dengan menggunakan metode Role Playing pada mata pelajaran PKn pokok bahasan kerja sama Negara-negara di Asia Tenggara di kelas VI SDN 2 Cilegon? (2) Bagaimana peningkatkan hasil belajar siswa kelas VI SDN 2 Cilegon pada mata pelajaran PKn pokok bahasan kerja sama Negara-negara di Asia Tenggara dengan menggunakan metode Role Playing?. Penelitian ini menggunakan metode Penelitian Tindakan Kelas (Classroom Action Research) yang terdiri dari tahap perencanaan, tindakan, observasi dan refleksi. Terlihat dari data awal tingkat ketuntasan hasil belajar peserta didik hanya 65,9% atau 29 orang yang tuntas dari jumlah 44 peserta didik sehingga proses pembelajaran yang dilaksanakan belum optimal. Setelah diberikan tindakan dengan menggunakan metode role playing pada siklus I jumlah peserta didik yang lulus berdasarkan KKM meningkat menjadi 32 orang atau 72,7%, dan pada siklus II meningkat menjadi 39 orang atau 88,6%. Setelah diberikan tindakan dengan menggunakan metode role playing pada siklus I aktivitas peserta didik mencapai 67,8%, dan pada siklus II meningkat menjadi 85,7%. Dapat disimpulkan bahwa penggunaan metode role playing memberikan dampak positif terhadap pemahaman peserta didik kelas VI SD Negeri II Cilegon. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Key words: Students achievement, PKn, method of Role Playing, classroom action research (CAR) Kata Kunci : hasil belajar siswa, mata pelajaran PKn, metode role playing, Penelitian tindakan kelas | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) L Education > LT Textbooks |
|||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar |
|||||||||
Depositing User: | Perpustakaan Pusat | |||||||||
Date Deposited: | 24 Mar 2022 13:06 | |||||||||
Last Modified: | 24 Mar 2022 13:06 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/10638 |
Actions (login required)
View Item |