Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE RECIPROCAL TEACHING SISWA SEKOLAH DASAR

Arlin, Wiwik (2014) UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE RECIPROCAL TEACHING SISWA SEKOLAH DASAR. Master thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJ2.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (6MB)

Abstract

This research is motivated by: the enthusiasm of the students to learn the low; social science material is information and too demanding cognitive (rote) make students lazy to understand the information contained good information in the book as well as those presented by the teacher; responsibility of the students in doing the task is still too low so students tend to underestimate and ignore their duties, especially duties while in the classroom so that the effect on the poor students learning outcomes. The purpose of this action is performed to determine the activity of students using model cooperative learning type reciprocal teaching on subjects social science and improve learning outcomes by using model cooperative learning type reciprocal teaching on subjects social science. This study was conducted in two cycles, the first cycles on the 5 th of September and 8 th September, and the second cycles on 19 th of September and 26 th September. Each cycle consists of planning, action, observation, and reflection. Data collection techniques in this study is the observation of students activity and achievement test. Student activity increased at each cycle. In cycle I the first meeting by 42,6% and the second meeting by 57,1%. In cycle II the first meeting by 71,4% and the second meeting by 100%. Learning outcomes in cycle I received average scores 52,5 with minimum complementeness criteria 46,4% and in cycle II received average 78 with minimum complementeness criteria 78,6%. Thus been proven that learning social science using model cooperative type reciprocal teaching can increase the activity and students learning outcomes with subjects social science in IVB SDN Bumiwaras, Pulomerak

Item Type: Thesis (Master)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSoetrisna, Denny195907281985111001
Thesis advisorHendracipta, Nana19790109200501102
Additional Information: Penelitian ini dilatarbelakangi oleh: Antusiasme siswa dalam belajar rendah; Materi pengetahuan sosial yang terlalu bersifat informatif dan menuntut aspek kognitif (hapalan) saja membuat siswa malas untuk memahami informasiinformasi baik yang terdapat dalam buku maupun yang disampaikan oleh guru; Tanggung jawab siswa dalam mengerjakan tugas masih rendah, sehingga siswa terlalu menyepelekan dan cenderung mengabaikan tugas-tugasnya, khususnya selama berada di dalam kelas sehingga berpengaruh pada rendahnya hasil belajar siswa. Tujuan tindakan ini dilakukan untuk mengetahui aktivitas siswa dengan menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe reciprocal teaching pada mata pelajaran IPS dan meningkatkan hasil belajar dengan menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe reciprocal teaching pada mata pelajaran IPS. Penelitian ini dilaksanakan dalam dua siklus yang berlangsung pada tanggal 5 September dan 8 September 2014 serta siklus II pada tanggal 19 September dan 26 September 2014. Setiap siklusnya terdiri dari perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Teknik pengumpulan data pada penelitian ini yaitu pengamatan aktivitas siswa dan tes hasil belajar. Aktivitas siswa mengalami peningkatan pada setiap siklusnya. Pada siklus I pertemuan pertama sebesar 42,6% dan pertemuan kedua sebesar 57,1%. Pada siklus II pertemuan pertama sebesar 71,4% dan pertemuan kedua sebesar 100%. Hasil belajar pada siklus I mendapat nilai rata-rata 52,5 dengan kriteria ketuntasan minimum 46,4% dan pada siklus II mendapat nilai rata-rata 78 dengan kriteria ketuntasan minimum 78,6%.Dengan demikian, telah terbukti bahwa pembelajaran IPS dengan menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe reciprocal teaching dapat meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS kelas IVB SDN Bumiwaras.
Uncontrolled Keywords: Learning outcomes, Model Cooperative Type Reciprocal Teaching, and Social Science
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 24 Mar 2022 12:40
Last Modified: 24 Mar 2022 12:40
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/10636

Actions (login required)

View Item View Item