Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MELALUI PENDEKATAN VCT (VALUE CLARIFICATION TECHNIQUE) PADA PEMBELAJARAN IPA

ISYANA, RIDHA (2014) UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MELALUI PENDEKATAN VCT (VALUE CLARIFICATION TECHNIQUE) PADA PEMBELAJARAN IPA. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MELALUI PENDEKATAN VCT (VALUE CLARIFICATION TECHNIQUE) PAD.PDF - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (5MB)

Abstract

Objects is one of main study of Natural Science (IPA) which has an important role in life, on this subject the student to understand how things have each character. This study aims to determine whether the approach of Value Clarification Technique (VCT) to increase affective learning outcomes of students in the subject matter. Because of problems in this study is the lack of attention to affective student learning outcomes in learning Natural Sciences (IPA) in the fourth grade Elementary School Sayabulu, Serang City. The method used in this study is a quantitative method, which is a Classroom Action Research. Action research consisted of two cycles. At each cycle will be taken includes four steps: plan of action, implementation, observation and reflection on the learning process in class on the subject of objects and nature. From the results of this study found that approach to Value Clarification Technique (VCT) to increase affective learning outcomes of students on the subject of objects and its fourth grade Elementary School Sayabulu, Serang City. This is evidenced by an increase in affective student learning outcomes were significant at each cycle, which of the four stages of the emergence of affective indicators: reception (receiving), responsiveness (responding), valuation (valuing), management (organization) in the first cycle is getting better category above the average of 70% only on valuation (valuing) with a percentage value of 71%, in the second cycle the results of the fourth stage of the emergence of affective indicators scored above average. Thus it is evident that the approach Value Clarification Technique (VCT) may improve outcomes affective learning of students in science subjects on fourth grade.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHendracipta, Nana197901092005011002
Thesis advisorHeriawan, Adang195905171985031003
Additional Information: Benda merupakan salah satu pokok bahasan pada mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam (IPA) yang mempunyai peran penting dalam kehidupan, pada pokok bahasan ini siswa dapat memahami bagaimana benda mempunyai sifatnya masing-masing. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah pendekatan Value Clarification Technique (VCT) dapat meningkatkan hasil belajar afektif siswa pada pokok bahasan benda. Sebab permasalahan dalam penelitian ini adalah kurangnya perhatian hasil belajar afektif siswa pada pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam (IPA) di kelas IV Sekolah Dasar Negeri Sayabulu Kota Serang. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kuantitatif, yang berupa Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Tindakan penelitian ini terdiri dari dua siklus. Pada setiap siklus akan dilakukan tindakan meliputi empat langkah yaitu: rencana tindakan, pelaksanaan, observasi dan refleksi dari proses pembelajaran dikelas pada pokok bahasan Benda dan Sifatnya. Dari hasil penelitian ini ditemukan fakta bahwa pendekatan Value Clarification Technique (VCT) dapat meningkatkan hasil belajar afektif siswa pada pokok bahasan Benda dan Sifatnya dikelas IV Sekolah Dasar Negeri Sayabulu Kota Serang. Hal ini ditunjukan dengan adanya peningkatan hasil belajar afektif siswa yang signifikan pada setiap siklus, yaitu dari empat tahap kemunculan indikator afektif : penerimaan (receiving), penanggapan (responding), penilaian (valuing), pengelolaan (organization) pada siklus I yang mendapatkan kategori baik diatas rata-rata 70% hanya pada penilaian (valuing) dengan nilai presentase 71%, pada siklus II hasil keempat tahap kemunculan indicator afektif mendapat nilai diatas rata-rata. Dengan demikian terbukti bahwa pendekatan Value Clarification Technique (VCT) dapat meningkatkan hasilbelajar afektif siswa pada mata pelajaran IPA Kelas IV
Uncontrolled Keywords: approach VCT (Value Clarification Technique), affective abilities
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 24 Mar 2022 11:54
Last Modified: 24 Mar 2022 11:54
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/10631

Actions (login required)

View Item View Item