Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MELALUI MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TEAM ASSISTED INDIVIDUALIZATION PADA POKOK BAHASAN KEGIATAN EKONOMI DI KELAS IV

FAKIHUDDIN, FAKIHUDDIN (2015) UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MELALUI MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TEAM ASSISTED INDIVIDUALIZATION PADA POKOK BAHASAN KEGIATAN EKONOMI DI KELAS IV. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
upaya meningkatkan hasil belajar siswa melalui model pembelajaran kooperatif tipe team assisted individualixation pada pokok bahasan kegiatan ekonomi di kelas iv.PDF - Updated Version
Restricted to Registered users only

Download (42MB)

Abstract

This research aims to improve the activity and student learning outcomes in social studies through the application of pemebelajaran Cooperative Model Type Team Assisted Individualization. Methods Class Action Research was conducted because of the low value of student learning outcomes in the social studies. Subjects in this study were 39 students. Data collection techniques used are guidelines on pre-cycle interviews, observations, written tests, student worksheets and documentation. While the instrument is used mainly for data collection that test student learning outcomes in the form of test observation sheet. These results indicate that an increase in student activity which led to increased also result belar students. In the first cycle the percentage of student activity reached 67.5%, while in the second cycle of student activity mengalmai percentage increase reached 90%. In the first cycle of learning the average value of student learning outcomes is 65.89 with the percentage of 71.80%. While the results of the test on the second cycle the average value of student learning outcomes is 72.17 with the percentage of 92.30%. Results of tests after the learning process is classified in the category very well with indicators of success reached a value above KKM as much as 92.30%. It shows that through the implementation of Cooperative Learning Model Team Assisted Individualization can improve student learning outcomes

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorNurhasanah, Ana197410182006042009
Thesis advisorJamaludin, Ujang197708012005011002
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS melalui penerapan Model Pemebelajaran Kooperatif Tipe Team Assisted Individualization. Metode Penelit ian Tindakan Kelas ini dilakukan karena rendahnya nilai hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS tersebut. Subjek dalam penelitian ini sebanyak 39 siswa. Teknik pengumpulan data yang digunakan yaitu pedoman wawancara pada pra siklus, observasi, tes tertulis, lembar kerja siswa dan dokumentasi. Sedangkan instrumen yang digunkan untuk pengumpulan data yaitu tes hasil belajar siswa dalam bentuk tes lembar observasi. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa adanya peningkatan aktivitas siswa yang menyebabkan meningkatnya pula hasil belar siswa. Pada siklus I presentase aktivitas siswa mencapai angka 67,5% sedangkan pada siklus II presentase aktivitas siswa mengalmai peningkatan mencapai 90%. Pada pembelajaran siklus I nilai rata-rata hasil belajar siswa yaitu 65,89 dengan presentase 71,80%. Sedangkan hasil tes pada siklus II nilai rata-rata hasil belajar siswa yaitu 72,17 dengan presentase 92,30%. Hasil tes sesudah proses pembelajaran tersebut tergolong dengan kategori yang sangat baik dengan indikator keberhasilan mencapai nilai di atas KKM sebanyak 92,30%. Ini menunjukkan bahwa melalu i penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Assisted Individualization dapat meningkatkan hasil belajar siswa
Uncontrolled Keywords: Cooperative Model Type TAI, IPS Learning, Learning Outcomes
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 24 Mar 2022 11:40
Last Modified: 24 Mar 2022 11:40
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/10624

Actions (login required)

View Item View Item