Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MELALUI MODEL PEMBELAJARAN SAINS TEKNOLOGI MASYARAKAT PADA MATERI PERMASALAHAN SOSIAL DI TENGAH MASYARAKAT

MARPIAN, MARPIAN (2015) UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MELALUI MODEL PEMBELAJARAN SAINS TEKNOLOGI MASYARAKAT PADA MATERI PERMASALAHAN SOSIAL DI TENGAH MASYARAKAT. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MELALUI MODEL PEMBELAJARAN SAINS TEKNOLOGI MASYARAKATT.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (10MB)

Abstract

The purpose of this research to increase the activities learning students up to reached 80% students on excellent category and students learning outcomes by using the learning model of science technology society up to 80% students reach a value of ≥ 65. In this research uses a Class Action Research, which consist of planning, action, observation and reflection. This research was done in two stages research cycle, in the first cycle done with two meetings and the second cycle was performed three meetings. The data collection techniques in this research is by using observation instrument teaching activities of teacher and students learning activities by applying science technology society learning model, and the test instruments form of multiple choice to know attainmnent of students learning outcomes. The results of this research showed that there are increase in students learning activities that lead to increased students learning outcomes as well. In the first cycle the percentage of students learning activities reached 71% on excellent category, while in the second cycle the percentage of students learning activities reached 100% on excellent category. In the first cycle of learning outcomes of students learning completeness percentage reached 76%, while in the second cycle test students mastery percentage reached 95%. Results of tests after the learning process by using a model of science learning technology community has reached an indicator of success that is expected to reach a value above the minimum completeness criteria as much as 95%. It shows that learning by using science technology society learning model can improve students learning outcomes at social studies in IV grade of Elementary School Pamarayan 2.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSyarbini, Asnawi195207261981031003
Thesis advisorHendracipta, Nana19790109200501102
Additional Information: Tujuan penelitian ini untuk meningkatkan aktivitas belajar siswa hingga mencapai 80% siswa pada kategori baik sekali dan hasil belajar siswa dengan menggunakan model pembelajaran sains teknologi masyarakat hingga 80% siswa mencapai nilai KKM ≥ 65. Penelitian ini menggunakan metode Penelitian Tindakan Kelas (Classroom Action Research) yang terdiri dari tahap perencanaan, tindakan, observasi dan refleksi. Penelitian ini dilakukan dengan dua tahap siklus penelitian, dimana pada siklus I dilakukan dengan dua pertemuan dan siklus II dilakukan tiga pertemuan. Adapun teknik pengumpulan data pada penelitian ini yaitu dengan menggunakan instrumen observasi aktivitas mengajar guru dan aktivitas belajar siswa dengan menerapkan model pembelajaran sains teknologi masyarakat, dan instrumen tes berupa pilihan ganda untuk mengetahui pencapaian hasil belajar siswa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa adanya peningkatan aktivitas belajar siswa yang menyebabkan meningkatnya pula hasil belajar siswa. Pada siklus I persentase aktivitas belajar siswa mencapai 71% pada kategori baik sekali, sedangkan pada siklus II persentase aktivitas belajar siswa mencapai 100% pada kategori baik sekali. Pada pembelajaran siklus I persentase ketuntasan hasil belajar siswa yang tuntas belajar mencapai 76%, sedangkan pada tes siklus II persentase ketuntasan siswa mencapai 95%. Hasil tes sesudah proses pembelajaran dengan menggunakan model pembelajaran sains teknologi masyarakat sudah mencapai indikator keberhasilan yang diharapkan dengan mencapai nilai di atas Kriteria Ketuntasan Minimal (KKM) sebanyak 95%. Ini menunjukkan bahwa pembelajaran dengan menggunakan model pembelajaran sains teknologi masyarakat dapat meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS di kelas IV Sekolah Dasar Negeri Pamarayan 2.
Uncontrolled Keywords: Students learning outcomes, social studies, science technology society learning model
Subjects: L Education > L Education (General)
T Technology > T Technology (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 24 Mar 2022 11:29
Last Modified: 24 Mar 2022 11:29
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/10617

Actions (login required)

View Item View Item