Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MELALUI MODEL PEMBELAJARAN LEARNING BY DOING PADA MATA PELAJARAN ILMU PENGETAHUAN SOSIAL Penelitian Tindakan Kelas Pada Siswa Kelas VI SDN Dukuh Malang Kec. Bojonegara Tahun Pembelajaran 2014/2015

Apria Lestari, Lita (2015) MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MELALUI MODEL PEMBELAJARAN LEARNING BY DOING PADA MATA PELAJARAN ILMU PENGETAHUAN SOSIAL Penelitian Tindakan Kelas Pada Siswa Kelas VI SDN Dukuh Malang Kec. Bojonegara Tahun Pembelajaran 2014/2015. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MELALUI MODEL PEMBELAJARAN .pdf - Published Version
Restricted to Registered users only until 2015.

Download (13MB)

Abstract

This research aims to increase student activity and improving student learning outcomes in natural features and social concepts in neighboring countries by using the model of learning by doing . This research was carried out because of the low value of student learning outcomes in the concept. Subjects in this study were 18 students . Data collection techniques were used , namely , interview on pre-cycle, observation, written test, and documentation . While the instruments used for data collection which tests students' learning outcomes in the form of a written test and observation sheet . The results showed that an increase in student activity also led to increased student learning outcomes . In the first cycle the percentage of student activity reached 68 % , while in the second cycle increased the percentage of student activity reached 100 % . In the first cycle of learning that reaches the KKM ( 60 ) is 22.22 % with a mean value of student learning outcomes is 55,27 % . While the results of the test on the second cycle which reaches the KKM (60) is 100 % with an average value of student learning outcomes is 81.11 % . The results of the test after the learning process is classified by category very well with indicators of success, reaching values above KKM as much as 100 % . It shows that using model learning by doing can improve student learning outcomes . Keywords: Learning Model of Learning By Doing, Learning Social Studies, Learning outcomes.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorJamaludin, Ujang197708012005011002
Thesis advisorRahman Hakim, Zerri198003312010121002
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan aktivitas siswa dan meningkatkan hasil belajar siswa pada konsep kenampakan alam dan sosial di negara tetangga dengan menggunakan model learning by doing. Penelitian ini dilakukan karena rendahnya nilai hasil belajar siswa pada konsep tersebut. Subjek dalam penelitian ini sebanyak 18 siswa. Teknik pengumpulan data yang digunakan yaitu, pedoman wawancara pada pra siklus, observasi, tes tertulis, dan dokumentasi. Sedangkan instrumen yang digunakan untuk pengumpulan data yaitu tes hasil belajar siswa dalam bentuk tes tertulis serta lembar observasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa adanya peningkatan aktivitas siswa yang menyebabkan meningkatnya pula hasil belajar siswa. Pada siklus I persentase aktivitas siswa mencapai angka 68%, sedangkan pada siklus II persentase aktivitas siswa mengalami peningkatan mencapai angka 100%. Pada pembelajaran siklus I yang mencapainilai KKM (60) yaitu 22,22% dengan nilai rata- rata hasil belajar siswa yaitu 55,27%. Sedangkan hasil tes pada siklus II yang mencapai nilai KKM (60) yaitu 100% dengan nilai rata- rata hasil belajar siswa yaitu 81,11%. Hasil tes sesudah proses pembelajaran tersebut tergolong dengan kategori yang sangat baik dengan indikator keberhasilan mencapai nilai di atas KKM sebanyak 100%. Ini menunjukkan bahwa menggunakan model pembelajaran learning by doing dapat meningkatkan hasil belajar siswa. Kata kunci: Model Pembelajaran Learning By Doing, Pembelajaran IPS, Hasil belajar.
Uncontrolled Keywords: Kata kunci: Model Pembelajaran Learning By Doing, Pembelajaran IPS, Hasil belajar. Keywords: Learning Model of Learning By Doing, Learning Social Studies, Learning outcomes
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education
L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 22 Dec 2021 08:32
Last Modified: 22 Dec 2021 08:32
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/9681

Actions (login required)

View Item View Item