Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENERAPAN MODEL SAVI BERBANTU VIDEO PADA PEMBELAJARAN GERAK MELINGKAR UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA

AYUSTIARA, LINDA (2018) PENERAPAN MODEL SAVI BERBANTU VIDEO PADA PEMBELAJARAN GERAK MELINGKAR UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
PENERAPAN MODEL SAVI BERBANTU VIDEO PADA PEMBELAJARAN GERAK MELINGKAR UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA.pdf

Download (14MB)

Abstract

This study aims to determine the application of video-assisted SAVI (Somatic, Auditory, Visual, Intellectual) models in circular motion learning to determine student learning outcomes and the effectiveness of video-assisted SAVI models. This research was carried out at SMAN 1 Kragilan 2018/2019. The method used in research is quasi-experimental method with nonprobability sampling design and used the population of class X students. The research samples in Senior High School 1 Kragilan are X MIA 1 and X MIA 2. Class X MIA 1 as an experimental class as many as 28 students and X MIA 2 as class control of 30 students. The sampling technique uses purposive sampling. Data retrieval is done by the Multiple Choice (PG) test. Based on the results of the study, it can be concluded that there are differences in the improvement of student learning outcomes, this can be proven from the results of calculations using the n-gain test that is the average n-gain of the control class is smaller than the average experimental value with a value of 0.66 <0.77, the experimental class students 'learning outcomes are better than the control class students' learning outcomes. While the percentage of effectiveness in the control class is 60% and the experimental class is 92%, the effectiveness of the video-assisted SAVI model is better than the effectiveness of the SAVI model.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorRuhiyat, YayatUNSPECIFIED
Thesis advisorRahmi Darman, DinaUNSPECIFIED
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui penerapan model SAVI (Somatic, Auditory, Visual, Intellectual) berbantu video pada pembelajaran gerak melingkar untuk mengetahui hasil belajar siswa dan efektivitas model SAVI berbantu video. Penelitian ini dilaksanakan di Sekolah Menengah Atas Negeri 1 Kragilan tahun pelajaran 2018/2019. Metode penelitian yang digunakan adalah metode kuasi eksperimen dengan desain Nonprobability sampling dan menggunakan populasi siswa kelas X. Sampel penelitian di SMAN 1 Kragilan adalah X MIA 1 dan X MIA 2. Kelas X MIA 1 sebagai kelas eksperimen sebanyak 28 siswa dan X MIA 2 sebagai kelas kontrol sebanyak 30 siswa. Teknik pengambilan sampel menggunakan Purposive Sampling. Pengambilan data dilakukan dengan tes Pilihan Ganda (PG). Berdasarkan hasil penelitian, dapat disimpulkan bahwa terdapat perbedaan peningkatan hasil belajar siswa, hal ini dapat dibuktikan dari hasil perhitungan dengan menggunakan uji n-gain yaitu rata-rata n-gain kelas kontrol lebih kecil dibandingkan dengan rata-rata nilai eksperimen dengan nilai 0,66<0,77 maka hasil belajar siswa kelas eksperimen lebih baik daripada hasil belajar siswa kelas kontrol. Sedangkan persentase efektivitas pada kelas kontrol yaitu 60% dan kelas eksperimen 92% maka efektivitas model SAVI berbantu video lebih baik daripada efektivitas model SAVI.
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LA History of education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84203-Jurusan Pendidikan Fisika
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 09 Nov 2021 12:24
Last Modified: 09 Nov 2021 12:24
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/4673

Actions (login required)

View Item View Item